Korzystanie z witryny oznacza zgodę na wykorzystanie plików cookie z których niektóre mogą być już zapisane w folderze przeglądarki
Więcej informacji można znaleźć w Polityce prywatności i wykorzystywania plików cookies w serwisie

strona główna -> baza prawa podatkowego . . . zwrot znaków akcyzyzwrot znaków akcyzy

Nota - Zwrot znaków akcyzy

komentarze przepisy orzecznictwo interpretacje literatura

Zwrot znaków akcyzy

Zgodnie z art. 120 ust. 1 AkcU, znaki akcyzy mogą mieć w szczególności postać banderol, znaków cechowych lub odcisków pieczęci. W praktyce jednak w Polsce stosowane są wyłącznie znaki akcyzy w postaci banderol papierowych. Z tego też względu przepisy dotyczące znaków akcyzy odnoszą się obecnie w zasadzie tylko do znaków akcyzy występujących w postaci banderol: odpowiednio podatkowych lub legalizacyjnych. Wniosek taki znajduje zresztą potwierdzenie w treści wspomnianego wyżej rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 7 stycznia 2013 r. w sprawie oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy (Dz.U. z 2013 r. poz. 56). Zgodnie bowiem z § 2 ust. 1 tego rozporządzenia, do oznaczania wyrobów akcyzowych objętych obowiązkiem oznaczania wprowadza się (stosuje się):

1) podatkowe znaki akcyzy w postaci banderol podatkowych;
2) legalizacyjne znaki akcyzy w postaci banderol legalizacyjnych,

Dodatkowo zgodnie § 2 ust. 2 tego rozporządzenia, ilekroć w dalszych przepisach rozporządzenia mowa jest o banderolach bez bliższego ich określenia, należy przez to rozumieć właśnie banderole podatkowe i legalizacyjne w wyżej wskazanym sensie.

Zwrot zdjętych znaków do wytwórcy lub ich niszczenie

Zgodnie z art. 123 ust. 3 AkcU, znaki akcyzy zdjęte z opakowań jednostkowych wyrobów akcyzowych lub z wyrobów akcyzowych są:

1) zwracane do ich wytwórcy albo
2) niezwłocznie niszczone pod nadzorem właściwego naczelnika urzędu celnego.

Jeśli chodzi o instytucję „wytwórcy znaków akcyzy”, do którego zwracane są znaki akcyzy po ich zdjęciu z opakowań jednostkowych wyrobów akcyzowych lub z wyrobów akcyzowych, to w tym zakresie sięgnąć należy do unormowań zawartych w art. 115 AkcU. Zgodnie z tym przepisem minister właściwy do spraw finansów publicznych powierza wytworzenie znaków akcyzy wytwórcy zapewniającemu bezpieczeństwo wytwarzania i przechowywania tych znaków. Biorąc pod uwagę, że znaki akcyzy, tak jak np. pieniądze papierowe, posiadają liczne zabezpieczenia, które utrudniają ich sfałszowanie, Minister Finansów powierzył wytwarzanie znaków akcyzy Państwowej Wytwórni Papierów Wartościowych S.A. Tym samym wytwórcą znaków akcyzy, o którym mowa w art. 123 ust. 3 pkt 1 AkcU, do którego zwraca się zdjęte znaki akcyzy, jest właśnie Państwowa Wytwórnia Papierów Wartościowych S.A. Obok wytwarzania, dystrybucji i magazynowania znaków akcyzy do zadań Państwowej Wytwórni Papierów Wartościowych S.A. należy również niszczenie banderol w określonych przypadkach.

Zdejmowanie znaków w procedurze zawieszenia poboru akcyzy

Znaki akcyzy nałożone na takie wyroby akcyzowe, które ciągle jeszcze objęte są procedurą zawieszenia poboru akcyzy (a więc np. ciągle jeszcze znajdują się w składzie podatkowym), mogą zostać zdjęte również z innych przyczyn niż wskazanych tylko w omawianym wyżej art. 123 AkcU, a więc ze względu na przeznaczenie do przetransportowania lub sprzedaży do innego państwa członkowskiego lub na eksport. Należy bowiem zwrócić uwagę, że przepis art. 123 AkcU stosowany jest przede wszystkim do takich wyrobów akcyzowych, które znalazły się już poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy (opuściły już skład podatkowy) i w konsekwencji powstał już w stosunku do nich obowiązek oznaczenia znakami akcyzy. Tymczasem w praktyce mogą wystąpić również takie sytuacje, kiedy konieczne będzie zdjęcie znaków akcyzy jeszcze podczas trwania procedury zawieszenia poboru akcyzy z powodów innych niż wskazane w art. 123 AkcU oraz przepisach wydanego na podstawie art. 123 AkcU rozporządzenia wykonawczego, a więc w sytuacji innej niż sprzedaż (lub zwrot) wyrobów akcyzowych do innego państwa członkowskiego lub na eksport. Konieczność taka zaistnieje choćby wówczas, kiedy np. trzeba będzie zdjąć (stare) znaki akcyzy, które wkrótce utracą ważność, oraz nałożyć w ich miejsce nowe znaki (np. z oznaczeniem nowego roku). Z tej też przyczyny wskazać należy również na możliwość zdejmowania znaków w procedurze zawieszenia poboru akcyzy.

W tym kontekście trzeba przede wszystkim pamiętać, że tak długo, jak wyroby akcyzowe znajdują się jeszcze w procedurze zawieszenia poboru akcyzy, nakładanie na nie znaków akcyzy w ogóle nie jest wymagane i konieczne. W rezultacie logicznie rzecz biorąc, podmiot posiadający takie obanderolowane już wyroby akcyzowy powinien mieć prawo i możliwość zdjęcia znaków akcyzy również z innych przyczyn niż wymienione w art. 123 AkcU. Powinno tak być choćby w odniesieniu do możliwości zdjęcia banderol, które utraciły lub tracą swoją ważność w najbliższym czasie, oraz co do nałożenia w ich miejsce znaków według nowego wzoru. Trzeba jednak podkreślić, że w takim przypadku zastosowania nie będą miały przesłanki (powody) zdejmowania znaków, określone w art. 123 AkcU, oraz w unormowaniach wykonawczych do tego przepisu ustawy. Wszystkie działania będą bowiem wykonywane w składzie podatkowym pod nadzorem i kontrolą pracowników urzędu celnego, podlegając w efekcie unormowaniom o kontroli niektórych wyrobów akcyzowych, wydanych na podstawie regulacji o Służbie Celnej.

Prawidłowość takiej interpretacji, która w swej istocie wynika z systemowej wykładni szeregu przepisów akcyzowych, znajduje również potwierdzenie w pisemnych interpretacjach Ministra Finansów. W tym kontekście dobrym przykładem jest indywidualna interpretacja przepisów prawa podatkowego zawarta w piśmie Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi (działającego w imieniu Ministra Finansów) z dnia 13 maja 2013 r. (sygnatura IPTPP3/443A-11/13-2/KK) w sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie prawidłowości nałożenia nowych znaków akcyzy oraz zdjęcia i zniszczenia starych znaków akcyzy pod nadzorem właściwego naczelnika urzędu celnego z wyrobów znajdujących się w składzie podatkowym w procedurze zawieszenia poboru akcyzy. Interpretacja ta ściśle rzecz biorąc dotyczy wyrobów tytoniowych, może być jednak także pomocna odpowiednio w stosunku do innych wyrobów akcyzowych, podlegających banderolowaniu.

W każdym razie już na wstępie warto zaznaczyć, że...

To jest jedynie fragment treści, aby uzyskać pełny dostęp
do prezentowanych informacji zaloguj się i wykup abonament lub skorzystaj
z jednorazowego dostępu.

Nie masz konta? Zarejestruj się