Baza prawa podatkowego
- Zobowiązania podatkowe
- Postępowanie podatkowe
- Karta podatkowa
- Podatek od towarów i usług
- Podatek akcyzowy
- Znaki akcyzy
- Podatek dochodowy od osób fizycznych
- Podatek dochodowy od osób prawnych
- Podatek leśny
- Podatek od gier
- Opłata od posiadania psów
- Opłata targowa
- Opłata administracyjna
- Podatek od spadków i darowizn
- Międzynarodowe prawo podatkowe
- Rachunkowość
- Podatkowa księga przychodów i rozchodów
- Doradztwo podatkowe
- Administracja podatkowa
- Ewidencja podatników
- Ustawa Karna Skarbowa
- Podatek od czynności cywilnoprawnych
- Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych
- Czynności sprawdzające
- Tajemnica skarbowa
- Podatek rolny
- Opłata skarbowa
- Kontrola skarbowa
- Egzekucja podatkowa
- Podatek od środków transportowych
- Słownik pojęć
- Podatek od nieruchomości
Aktualności
VAT i akcyza | Prawo gospodarcze | Postępowanie podatkowe | Inne | Podatki - zagadnienia ogólne | Podatki obrotowe | Podatki majątkowe | Podatki i opłaty lokalne | Podatki dochodowe i przychodowe | Finanse publiczne |
Najważniejsze zmiany w podatku od towarów i usług w 2015 r.
Z początkiem 2015 r. weszła w życie nowelizacja ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.).
Wśród najważniejszych zmian wymienia się:
1. Zniesienie obowiązku obligatoryjnego uzyskiwania potwierdzenia VAT-R
Zniesienie obligatoryjnego potwierdzenia zgłoszenia rejestracyjnego dla celów VAT ma na celu obniżenie kosztów rozpoczynania działalności gospodarczej. Dotychczas bowiem wiązało się to z koniecznością złożenia druku VAT-R oraz z zapłatą 170 zł za uzyskanie potwierdzenia zgłoszenia rejestracyjnego. Tym samym naczelnik urzędu skarbowego będzie dokonywać potwierdzenia zarejestrowania podatnika, jako „podatnika VAT czynnego” bądź jako „podatnika VAT zarejestrowanego” wyłącznie na wniosek zainteresowanego.
2. Deregulację w zakresie sprowadzanych pojazdów z innych państw członkowskich Unii Europejskiej
W związku z uchyleniem art. 105 ww. ustawy, naczelnicy urzędów skarbowych nie mają już obowiązku wydawania zaświadczeń koniecznych do rejestracji pojazdów sprowadzanych z innych państw członkowskich UE. Uchylony został również art. 103 ust. 6 ustawy o VAT, zgodnie z którym informacje o nabywanych środkach transportu wraz z kopią faktury potwierdzającej nabycie środka transportu i dowodem zapłaty, stanowiły podstawę do wydawania wspomnianych zaświadczeń.
3. Zmianę w zakresie rozliczania VAT od usług telekomunikacyjnych, nadawczych i elektronicznych
Uproszczenie polega na umożliwieniu opłacania VAT od ww. usług świadczonych w innych państwach UE w kraju, w którym konsument korzysta z usługi. Oznacza to wprowadzenie szczególnej procedury rozliczania VAT (tzw. system mini one stop shop – MOSS, czyli mały punkt kompleksowej obsługi). Jeśli podatnik wybierze rozliczenie VAT przy pomocy tej procedury, winien zarejestrować się w małym punkcie kompleksowej obsługi w państwie członkowskim (państwie członkowskim identyfikacji), w którym będzie składać drogą elektroniczną kwartalną deklarację VAT i wpłacać należną wszystkim państwom członkowskim UE kwotę VAT. Kwoty VAT będą przez administrację przekazywane do właściwych państw członkowskich konsumpcji, tj. tam gdzie są odbiorcy tych usług.
Jeśli zaś polski przedsiębiorca nie zdecyduje się na zarejestrowanie w systemie MOSS, wówczas oznacza to obowiązek zarejestrowania się dla celów VAT w każdym państwie, w którym ma klienta.
Więcej na ten temat pisaliśmy w artykule „Uproszczenie rozliczenia VAT dla usług telekomunikacyjnych”
4. Rozszerzenie listy zawodów objętych obowiązkiem prowadzenia kasy fiskalnej
Więcej na ten temat czytaj w osobnym artykule „Kasy fiskalne w 2015 r.”
5. Wydłużenie terminu na rozliczenie VAT w imporcie dla AEO
Ustawowym terminem zapłaty podatku VAT z tytułu importu towarów jest – zgodnie z art. 33 ust. 4 ustawy o VAT – termin 10 dni, licząc od dnia powiadomienia przez organ celny o wysokości należności podatkowych. Termin ten jest zbieżny z terminem płatności należności celnych. Istnieje jednakże duża grupa przedsiębiorców spełniających wysokie standardy dotyczące wypłacalności finansowej, prowadzenia ewidencji handlowej, bezpieczeństwa towarów, ewidencji i systemów informatycznych – tzw. upoważniony podmiot gospodarczy (AEO), uprawniony do realizacji pewnego katalogu korzyści określonych w przepisach prawa unijnego oraz ułatwień w zakresie obsługi wprowadzonych przez Służbę Celną, a nie ma uprawnień podatkowych takich jak podatnicy korzystający z procedury uproszczonej, mimo że trudniej jest uzyskać status AEO.
Zobacz pozostałe wpisy