Korzystanie z witryny oznacza zgodę na wykorzystanie plików cookie z których niektóre mogą być już zapisane w folderze przeglądarki
Więcej informacji można znaleźć w Polityce prywatności i wykorzystywania plików cookies w serwisie

strona główna -> aktualności

Aktualności

rss

VAT i akcyza Prawo gospodarcze Postępowanie podatkowe Inne Podatki - zagadnienia ogólne Podatki obrotowe Podatki majątkowe Podatki i opłaty lokalne Podatki dochodowe i przychodowe Finanse publiczne
Kategoria: VAT i akcyza 2013-04-09

Nowe zasady opodatkowania prezentów o małej wartości oraz próbek

Nieodpłatne przekazanie towarów jest co do zasady, opodatkowane VAT, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzeniu tych towarów lub ich części składowych. 

Jednakże zgodnie z ustawą z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2011 r. Nr177, poz. 1054), zw. dalej VATU, wyłączone z opodatkowania VAT są prezenty o małej wartości jeżeli przekazanie następuje na cele związane z działalnością gospodarczą podatnika. Dodatkowo ich  łączna wartość w ciągu roku podatkowego nie może przekroczyć 10 zł (limit jednostkowy) oraz 100 zł (limit roczny przy prowadzeniu ewidencji obdarowanych).

Warto zwrócić uwagę, że przekazanie drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych zostanie wyłączone z VAT tylko, jeśli mieszczą się one w limitach kwotowych dla prezentów o małej wartości.

Wyłączenie z opodatkowania VAT dotyczy także próbek przekazanych na cele związane z działalnością gospodarczą podatnika. Zgodnie z nowym brzmieniem art. 7 ust. 7 VATU przez próbkę rozumie się identyfikowalne jako próbka egzemplarz towaru lub jego niewielką ilość, które pozwalają na ocenę cech i właściwości towaru w jego końcowej postaci, przy czym ich przekazanie (wręczenie) przez podatnika:

1) ma na celu promocję tego towaru oraz

2) nie służy zasadniczo zaspokojeniu potrzeb odbiorcy końcowego w zakresie danego towaru, chyba, że zaspokojenie potrzeb tego odbiorcy jest nieodłącznym elementem promocji tego towaru i ma skłaniać tego odbiorcę do zakupu promowanego towaru.

Definicja ta została oparta na wnioskach wynikających z orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości UE (orzeczenie w sprawie C-581/08 EMI Group Ltd v. The Commissioners for Her Majestry’s Revenue and Customs).

 

 

Zmiany wprowadzono na mocy ustawy z dnia 7 grudnia 2012 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2013 r., poz. 35), a w życie weszły z dniem 1 kwietnia 2013r.
 

Tagi: VAT próbka prezenty o małej wartości nowa definicja próbki opodatkowanie prezentów o małej wartości próbka VAT


Zobacz pozostałe wpisy