Korzystanie z witryny oznacza zgodę na wykorzystanie plików cookie z których niektóre mogą być już zapisane w folderze przeglądarki
Więcej informacji można znaleźć w Polityce prywatności i wykorzystywania plików cookies w serwisie

strona główna -> niezbędnik -> słownik

Baza prawa podatkowego

Słownik

A | B | C | Ć | D | E | F | G | H | I | J | K | L | Ł | M | N | O | P | R | S | Ś | T | U | V | W | X | Y | Z

Funkcja redystrybucyjna podatków

Funkcja redystrybucyjna polega na podziale dochodów za pomocą podatków, między poszczególne grupy społeczne oraz różne grupy podatników (w szczególności tych, którzy osiągają większe i mniejsze dochody) oraz między państwo i samorząd. Podział dochodów między różne grupy społeczne dokonuje się poprzez konstrukcje podatków (progresywne skale podatkowe, zróżnicowane stawki). Podział między państwo i samorząd nie dokonuje się poprzez konstrukcję podatków, lecz poprzez podział puli dochodów z poszczególnych podatków na państwo i jednostki samorządowe (udziały budżetów jednostek samorządu terytorialnego w dochodach budżetu państwa).

„Funkcja redystrybucyjna podatków związana jest z oddziaływaniem na strumień dochodów ludności skierowany na rynek. Podatki bowiem zmniejszają dochody, a zatem ograniczają fundusz nabywczy, który określa popyt na towary”*.

Przykładem zakłócenia funkcji redystrybucyjnej podatków, jest zjawisko przerzucalności podatków. „Zjawisko przerzucalności podatków wiąże się z zachowaniami podatników. Psychologicznie uzasadnione jest, że podatnik broni się przed obciążeniami podatkowymi i dąży do tego, aby były one jak najmniejsze. Jednym z możliwych działań w tym zakresie jest przesunięcie części obciążeń na inny podmiot. Takie postępowanie zniekształca założenia przyjętej polityki podatkowej, bowiem konfiguracja obciążeń podatkami poszczególnych grup podatników zmienia się. Z punktu widzenia władzy państwowej zjawisko przerzucalności podatku jest niepożądane**.

 

Opracowane na podstawie:

Buczek A., Dzwonkowski H., Etel L., Gliniecka J., Glumińska-Pawlic J., Huchla A., Miemiec W., Ofiarski Z., Serwacki J., Zdebel M., Zgierski Z., Prawo podatkowe, Warszawa 2006, s. 69-70.