Baza prawa podatkowego
- Zobowiązania podatkowe
- Postępowanie podatkowe
- Karta podatkowa
- Podatek od towarów i usług
- Podatek akcyzowy
- Znaki akcyzy
- Podatek dochodowy od osób fizycznych
- Podatek dochodowy od osób prawnych
- Podatek leśny
- Podatek od gier
- Opłata od posiadania psów
- Opłata targowa
- Opłata administracyjna
- Podatek od spadków i darowizn
- Międzynarodowe prawo podatkowe
- Rachunkowość
- Podatkowa księga przychodów i rozchodów
- Doradztwo podatkowe
- Administracja podatkowa
- Ewidencja podatników
- Ustawa Karna Skarbowa
- Podatek od czynności cywilnoprawnych
- Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych
- Czynności sprawdzające
- Tajemnica skarbowa
- Podatek rolny
- Opłata skarbowa
- Kontrola skarbowa
- Egzekucja podatkowa
- Podatek od środków transportowych
- Słownik pojęć
- Podatek od nieruchomości
Nota - Właściwość organów podatkowych w zakresie podatku rolnego
komentarze | przepisy | orzecznictwo | interpretacje | literatura |
Właściwość organów podatkowych w zakresie podatku rolnego
Właściwość organów podatkowych w zakresie podatku rolnego została uregulowana w art. 6a ust. 4a ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym*, zwanej dalej PRolU.
Zgodnie ze wspomnianym artykułem organem podatkowym właściwym w sprawach podatku rolnego jest odpowiednio wójt, burmistrz, prezydent miasta, stosownie do miejsca położenia gruntów.
Osoby fizyczne, osoby prawne i jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej płacą podatek na rzecz gminy właściwej ze względu na miejsce położenia gruntów. Zatem właściwość organów podatkowych w podatku rolnym ustala się ze względu na jedyne kryterium, jakim jest miejsce położenia gruntów gospodarstwa rolnego, jednakże w przypadku gruntów położonych na terenie więcej niż jednej gminy właściwe będą organy podatkowe każdej z gmin, w stosunku do tej części nieruchomości, która jest położona na terenie danej gminy.
Należy zaznaczyć, iż w praktyce o właściwości organu podatkowego decydują dane opisowe i kartograficzne zawarte w ewidencji gruntów i budynków prowadzonej na podstawie rozporządzenia Ministra Rozwoju Regionalnego i Budownictwa z dnia 29 marca 2001 r. w sprawie ewidencji gruntów i budynków*. „Takie określenie właściwości miejscowej wymaga, aby organ podatkowy, wymierzając podatek rolny od gruntu o powierzchni mniejszej niż 1 ha, dysponował informacją o tym, czy ten grunt wchodzi w skład gospodarstwa rolnego. Podstawą stwierdzenia powyższego faktu powinny być informacje (wykazy, deklaracje) składane przez podatników i dane zawarte w ewidencji gruntów i budynków.”* Zgodnie z art. 6b PRolU rada gminy może zarządzić pobór podatku rolnego od osób fizycznych w drodze inkasa oraz wyznaczyć inkasentów i określić wysokość wynagrodzenia za inkaso.* Należności z tytułu inkasa mogą być pobierane wyłącznie od osób fizycznych. Osoby prawne i inne jednostki organizacyjne opłacają podatek rolny samodzielnie, bez pośrednictwa inkasentów. „Uchwała rady gminy jest wystarczającą podstawą do nałożenia na inkasenta obowiązków wynikających z art. 9 w związku z art. 28 § 4 OrdPU. Inkasent jest zobowiązany do pobrania podatku i wpłacenia go na właściwy rachunek. Na mocy uchwały rady gminy pomiędzy gminą a inkasentem nawiązuje się stosunek administracyjnoprawny, który jest skuteczny bez konieczności wyrażenia zgody przez osobę wskazaną jako inkasent.”* Natomiast nałożenie na inkasenta dodatkowych obowiązków, polegających np. na prowadzeniu ewidencji podatników, wymagałoby jego zgody. Unormowanie prawne inkasentów zostało uregulowane w art. 9 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa*, zgodnie z którym inkasentem jest:
- osoba fizyczna,
- osoba prawna, bądź
- jednostka organizacyjna nie mająca osobowości prawnej,
To jest jedynie fragment treści, aby uzyskać pełny dostęp
do prezentowanych informacji zaloguj się i wykup abonament lub skorzystaj
z jednorazowego dostępu.