Baza prawa podatkowego
- Zobowiązania podatkowe
- Postępowanie podatkowe
- Karta podatkowa
- Podatek od towarów i usług
- Podatek akcyzowy
- Znaki akcyzy
- Podatek dochodowy od osób fizycznych
- Podatek dochodowy od osób prawnych
- Podatek leśny
- Podatek od gier
- Opłata od posiadania psów
- Opłata targowa
- Opłata administracyjna
- Podatek od spadków i darowizn
- Międzynarodowe prawo podatkowe
- Rachunkowość
- Podatkowa księga przychodów i rozchodów
- Doradztwo podatkowe
- Administracja podatkowa
- Ewidencja podatników
- Ustawa Karna Skarbowa
- Podatek od czynności cywilnoprawnych
- Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych
- Czynności sprawdzające
- Tajemnica skarbowa
- Podatek rolny
- Opłata skarbowa
- Kontrola skarbowa
- Egzekucja podatkowa
- Podatek od środków transportowych
- Słownik pojęć
- Podatek od nieruchomości
Nota - Wpływ zbycia wierzytelności na stosowanie tzw. ulgi na złe długi (stan prawny do 31 grudnia 2012 roku).
komentarze | przepisy | orzecznictwo | interpretacje | literatura |
Wpływ zbycia wierzytelności na stosowanie tzw. ulgi na złe długi (stan prawny do 31 grudnia 2012 roku).
Nota wyjaśnia zagadnienie, czy w stanie prawnym obowiązującym przed 1 stycznia 2013 r. zbycie wierzytelności po uprzedniej korekcie związanych z nią kwot podatku VAT należnego w ramach tzw. ulgi na złe długi, może skutkować koniecznością ponownego zwiększenia kwoty tego podatku. W nocie uwzględniono orzecznictwo sądowe dotyczące bezpośrednio tego zagadnienia.
W orzecznictwie sądów administracyjnych prezentowany jest pogląd, że zbycie wierzytelności po uprzednim skorygowaniu związanych z nią kwot podatku należnego w trybie tzw. ulgi na złe długi nie powoduje konieczności ponownego zwiększenia kwoty podatku.
Pogląd taki zaprezentował m.in. WSA w Warszawie w wyroku z 29.06.2012 r., III SA/Wa 2690/11. Zagadnienie wpływu zbycia wierzytelności na stosowanie ulgi na złe długi było przedmiotem analizy sądu na tle następującego stanu faktycznego.
We wniosku o wydanie interpretacji podatnik wskazał, że w przypadku trudności w uzyskiwaniu płatności od swoich klientów, w odniesieniu do wierzytelności, których nieściągalność została uprawdopodobniona, zgodnie z art. 89a ust. 1a VATU, wysyła do dłużników zawiadomienia o zamiarze skorygowania podatku należnego. Jeśli dłużnik nie ureguluje należności, podatnik dokonuje korekty zmniejszającej podatek VAT należny, wynikający z tych należności. W niektórych przypadkach, po dokonaniu korekty, podatnik rozważa zbycie za wynagrodzeniem na rzecz osób trzecich wierzytelności, w stosunku do których dokonał ww. korekty. W tym stanie rzeczy zadał pytanie, czy zbycie na rzecz osób trzecich wierzytelności, w stosunku do których dokonano korekty VAT należnego, o której mowa w art. 89a ust. 1 VATU, powoduje po stronie podatnika obowiązek „odwrócenia” korekty (czyli dokonania korekty zwiększającej podatek należny), zgodnie z art. 89a ust. 4 VATU. Według stanowiska podatnika w powyższej sytuacji nie ma on obowiązku dokonania korekty zwiększającej (tzw. korekty powrotnej). Wynagrodzenie otrzymane za sprzedaż wierzytelności nie może być bowiem traktowane jako uregulowanie należności, o którym mowa w art. 89a ust. 4 VATU.
Minister Finansów w wydanej interpretacji indywidualnej uznał stanowisko podatnika za nieprawidłowe. Stwierdził, że zbycie nalezności pozbawia podatnika możliwości skorzystania z uprawnienia przewidzianego w art. 89a ust. 1 VATU, zaś ust. 4 tego przepisu nie wprowadza wymogu, aby należność została uregulowana tylko i wyłącznie przez dłużnika. Bez znaczenia jest także forma uregulowania należności – bez względu, czy ureguluje ją dłużnik, czy jej uregulowanie nastąpi przez jej zbycie na rzecz osoby trzeciej – zdaniem Ministra Finansów nastąpi „uregulowanie należności” w rozumieniu art. 89a ust. 4 VATU. Tym samym podatnik, który zbył za wynagrodzeniem wierzytelność na rzecz podmiotu trzeciego, a wierzytelność ta uprzednio została objęta korektą podatku należnego (jako wierzytelność, której nieściągalność została uprawdopodobniona), w myśl art. 89a ust. 4 VATU ma obowiązek dokonania zwiększenia podatku należnego w rozliczeniu za okres, w którym należność lub jej część została uregulowana. W ocenie organu podatkowego podatnik ma zatem obowiązek „odwrócenia” dokonanej korekty z uwagi na „uregulowanie należności” w rozumieniu art. 89a ust. 4 VATU, w wyniku zbycia na rzecz osób trzecich wierzytelności, w stosunku do których skorzystano uprzednio z uprawnienia do dokonania korekty zmniejszającej podatek należny.
WSA w Warszawie uchylił powyższą interpretację Ministra Finansów. Wyjaśnił, że z literalnego brzmienia art. 89a ust. 1-2 VATU, jak również art. 89a ust. 4 VATU wynika, że nie mają one zastosowania do podatników, którzy po skorzystaniu ze swoistej ulgi, przewidzianej w art. 89a ust. 1 tej ustawy dokonają sprzedaży wierzytelności na rzecz osoby trzeciej. W szczególności wykładnia językowa art. 89a ust. 2 pkt 4 i ust. 1 VATU prowadzi do wniosku, że warunek przewidziany w tym przepisie wyrażający się w sformułowaniu: „wierzytelności nie zostały zbyte” odnosi się wyłącznie do wierzytelności, wobec których podatnik nie korzystał z ulgi przewidzianej treścią art. 89a ust. 1 VATU. Zatem zbycie wierzytelności na rzecz osób trzecich, wobec której to wierzytelności podatnik skorzystał z ulgi na tzw. złe długi, przewidzianej w art. 89a ust. 1 VATU, nie generuje po stronie zbywcy obowiązku dokonania korekty zwiększającej podatek należny, o której mowa w art. 89a ust. 4 VATU. Wbrew twierdzeniom Ministra Finansów, zmiana po stronie wierzyciela, do której dochodzi w wyniku sprzedaży wierzytelności i wiążąca się z tą sytuacją zapłata wynagrodzenia (za sprzedaż wierzytelności) nie stanowi spłaty długu. Nie ma więc żadnej uzasadnionej podstawy, by twierdzić, że wynagrodzenie, które płaci osoba trzecia za nabycie wierzytelności i wstąpienie w prawa wierzyciela oznacza...
To jest jedynie fragment treści, aby uzyskać pełny dostęp
do prezentowanych informacji zaloguj się i wykup abonament lub skorzystaj
z jednorazowego dostępu.