Baza prawa podatkowego
- Zobowiązania podatkowe
- Postępowanie podatkowe
- Karta podatkowa
- Podatek od towarów i usług
- Podatek akcyzowy
- Znaki akcyzy
- Podatek dochodowy od osób fizycznych
- Podatek dochodowy od osób prawnych
- Podatek leśny
- Podatek od gier
- Opłata od posiadania psów
- Opłata targowa
- Opłata administracyjna
- Podatek od spadków i darowizn
- Międzynarodowe prawo podatkowe
- Rachunkowość
- Podatkowa księga przychodów i rozchodów
- Doradztwo podatkowe
- Administracja podatkowa
- Ewidencja podatników
- Ustawa Karna Skarbowa
- Podatek od czynności cywilnoprawnych
- Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych
- Czynności sprawdzające
- Tajemnica skarbowa
- Podatek rolny
- Opłata skarbowa
- Kontrola skarbowa
- Egzekucja podatkowa
- Podatek od środków transportowych
- Słownik pojęć
- Podatek od nieruchomości
Nota - Ulgi i zwolnienia podatkowe w podatku leśnym
komentarze | przepisy | orzecznictwo | interpretacje | literatura |
Ulgi i zwolnienia podatkowe w podatku leśnym
Ulgi i zwolnienia w podatku leśnym zostały uregulowane w art. 7 ustawy z dnia 30 października 2002 r. o podatku leśnym*, zwanej w skrócie PLeśU.
W stanie prawnym istniejącym od dnia 1 stycznia 2003 r. obowiązują tylko takie ulgi i zwolnienia, które zostały enumeratywnie wymienione w artykule 7 PLeśU. Należy jednak zaakcentować, iż radzie gminy przysługują również uprawnienia do wprowadzania w drodze uchwały zwolnień obowiązujących na terenie gminy. Są to jednak zwolnienia wiążące dopiero po podjęciu przez nią stosownej uchwały.
W podatku leśnym zapisano obniżenie stawki podatku o 50 % dla lasów ochronnych oraz lasów wchodzących w skład rezerwatów przyrody i parków narodowych.
Przy omawianiu katalogu zwolnień w podatku leśnym, powinno się zwrócić uwagę na fakt dwoistości zwolnień zawartych w art. 7 PLeśU.
Należy wskazać, iż w punktach 1, 2 i 3 analizowanego artykułu wskazano zwolnienia o charakterze przedmiotowym, związane z określonym rodzajem gruntów, które to bez względu na osobę podatnika, są zwolnione od podatku jeżeli tylko spełnione zostają przesłanki objęcia zwolnieniem.
Natomiast w punktach 4, 5, 6, 7 i 8 odnajdujemy zaś zwolnienia podmiotowe, skierowane do ściśle określonych podmiotów, władających gruntami objętymi przepisami o podatku leśnym.*
Należy zwrócić również uwagę na fakt, iż wszystkie zwolnienia w ustawie o podatku leśnym przysługują podatnikom ex lege czyli z mocy prawa. Podatnicy by skorzystać ze zwolnienia nie muszą składać do organu podatkowego żadnych wniosków.
W myśl art. 7 PLeśU z podatku leśnego zwolnione są:
1) lasy z drzewostanem w wieku do 40 lat;
2) lasy wpisane indywidualnie do rejestru zabytków;
3) użytki ekologiczne;
4) szkoły wyższe, wyższe szkoły zawodowe oraz wyższe szkoły wojskowe;
5) szkoły, placówki, zakłady kształcenia i placówki doskonalenia nauczycieli - publiczne i niepubliczne, oraz organy prowadzące te szkoły, placówki i zakłady odpowiednio z tytułu zarządu, użytkowania lub użytkowania wieczystego nieruchomości szkolnych;
6) placówki naukowe Polskiej Akademii Nauk;
7) prowadzących zakłady pracy chronionej lub zakłady aktywności zawodowej w zakresie lasów wymienionych w decyzji w sprawie przyznania statusu zakładu pracy chronionej lub zakładu aktywności zawodowej lub zgłoszonych wojewodzie - zajętych na prowadzenie tego zakładu, z wyłączeniem lasów, które znajdują się w posiadaniu zależnym podmiotów niebędących prowadzącymi zakład pracy chronionej lub zakład aktywności zawodowej;
8) jednostki badawczo-rozwojowe.*
1.Lasy z drzewostanem do 40 lat
Zwolnienie to stosowane jest na podstawie złożonej przez podatnika informacji lub deklaracji. Należy zaznaczyć, iż obowiązek składania deklaracji i informacji dotyczy również tych podatników, którzy korzystają ze zwolnień w podatku leśnym. Zatem pomimo, iż dany las jest zwolniony z podatku, musi być wykazany w informacji lub deklaracji. W sytuacji, gdy złożone przez podatnika oświadczenie co do wieku lasu (wskazanie w informacji lub deklaracji na zwolnienie) budzi wątpliwości organu podatkowego, może on powołać i skorzystać z opinii biegłego np. leśnika. W opinii takiej, sporządzonej na wniosek organu podatkowego, wypowie się on co do wieku drzewostanu i tym samym potwierdzi albo zaprzeczy twierdzeniom podatnika. Pomocny przy określeniu wieku lasu może być też plan urządzenia lasu, który – wedle ustawy o lasach - jest podstawowym dokumentem gospodarki leśnej dla określonego obiektu. W planie urządzenia lasu jest określony wiek lasu. Powyższy zapis i komentarz do punktu 1, dla lepszego zrozumienia intencji ustawodawcy i praktyki sądowej należy uzupełnić o wyrok NSA oz. w Katowicach z dnia 05.08.1998 r., sygn. akt I SA/Ka 1023/96 gdzie między innymi podkreślona została konieczność właściwego udowodnienia stanu faktycznego, w którym rozważana jest możliwość skorzystania ze zwolnienia wskazanego w punkcie 1.*
2. Lasy wpisane indywidualnie do rejestru zabytków
Zwolnieniu od podatku leśnego podlegają również tzw. „lasy zabytki”, które muszą być...
To jest jedynie fragment treści, aby uzyskać pełny dostęp
do prezentowanych informacji zaloguj się i wykup abonament lub skorzystaj
z jednorazowego dostępu.