Korzystanie z witryny oznacza zgodę na wykorzystanie plików cookie z których niektóre mogą być już zapisane w folderze przeglądarki
Więcej informacji można znaleźć w Polityce prywatności i wykorzystywania plików cookies w serwisie

strona główna -> baza prawa podatkowego . . . postępowanie w sprawie zapłaty opłaty skarbowejpostępowanie w sprawie zapłaty opłaty skarbowej

Nota - Postępowanie w sprawie zapłaty opłaty skarbowej

komentarze przepisy orzecznictwo interpretacje literatura

Postępowanie w sprawie zapłaty opłaty skarbowej

Podstawową zasadą obowiązującą w opłacie skarbowej jest, że opłatę skarbową wpłaca się z chwilą powstania obowiązku jej zapłaty. Obowiązek ten powstaje w określonych w ustawie sytuacjach:

1)    od dokonania czynności urzędowej – z chwilą dokonania zgłoszenia lub złożenia wniosku o dokonanie czynności urzędowej;

2)    od wydania zaświadczenia – z chwilą złożenia wniosku o wydanie zaświadczenia;

3)    od wydania zezwolenia (pozwolenia, koncesji) – z chwilą złożenia wniosku o ich wydanie;

4)    od złożenia dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa lub prokury oraz od jego odpisu, wypisu lub kopii – z chwilą złożenia dokumentu w organie administracji publicznej, sądzie lub podmiocie, o którym mowa w art. 1 ust. 2;

5)    w przypadku użycia zaświadczenia zwolnionego od opłaty skarbowej do innych celów – z chwilą użycia zaświadczenia w sprawie niepodlegającej zwolnieniu od opłaty skarbowej.

 Szczegółowe zasady dotyczące kwestii zapłaty opłaty skarbowej określone zostały, na mocy delegacji ustawowej zawartej w art. 10[[a]] art. 10 ustawy o opłacie skarbowej ustawy o opłacie skarbowej, w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 28 września 2007 r. w sprawie zapłaty opłaty skarbowej[[a]] rozporządzenie w sprawie zapłaty opłaty skarbowej.* Rozporządzenie to zawiera uregulowania dotyczące sposobu potwierdzania przez organy administracji rządowej i samorządowej lub inny organ wykonujący zadania z zakresu administracji publicznej, zapłaty opłaty skarbowej, a w szczególności przez wskazanie sposobu:

a)    dokumentowania zapłaty opłaty skarbowej,

b)    sporządzania adnotacji potwierdzających zapłatę opłaty skarbowej.

Podmiot składający wniosek lub pełnomocnictwo albo dokonujący zgłoszenia musi pamiętać, że ma obowiązek dołączyć dowód zapłaty należnej opłaty skarbowej, albo  uwierzytelnioną kopię dowodu zapłaty, nie później niż w  ciągu 3 dni od chwili powstania obowiązku jej zapłaty. Dowód zapłaty może mieć formę wydruku potwierdzającego dokonanie operacji bankowej (pismo Urzędu Miasta w Olsztynie z dnia 28 lutego 2008 r., PL.II.K.0550-01/08[[a]] pismo UM w Olsztynie, PL.II.K.0550-01/08). Dowód zapłaty (lub jego uwierzytelniona kopia) pozostaje w aktach sprawy. W wyjątkowych sytuacjach dowód zapłaty może zostać zwrócony, na żądanie podmiotu, który dokonał zapłaty opłaty skarbowej, po uprzednim zamieszczeniu na nim adnotacji określającej datę dokonania zgłoszenia albo złożenia wniosku lub pełnomocnictwa, potwierdzonej podpisem osoby zamieszczającej adnotację, z podaniem imienia, nazwiska i stanowiska służbowego. Adnotacja powinna być zamieszczona także na wniosku (zgłoszeniu, pełnomocnictwie) z zastrzeżeniem, że zamiast daty dokonania zgłoszenia (złożenia wniosku lub pełnomocnictwa) należy określić kwotę uiszczonej opłaty, datę wpłaty i numer pokwitowania lub numer rachunku bankowego, na który dokonano wpłaty. Adnotacji nie zamieszcza się na wniosku (zgłoszeniu,  pełnomocnictwie), jeżeli w aktach sprawy pozostaje uwierzytelniona kopia albo kopia dowodu zapłaty.

Właściwy organ, wydając dokument potwierdzający dokonanie czynności urzędowej, podlegającej obowiązkowi zapłaty opłaty skarbowej, zamieszcza na nim adnotację, potwierdzoną podpisem osoby dokonującej adnotacji, z podaniem imienia, nazwiska i stanowiska służbowego, w której określa wysokość uiszczonej opłaty skarbowej – w przypadku gdy dokonano jej zapłaty. W innych sytuacjach na adnotacji może znaleźć się określenie podstawy prawnej ewentualnego niepobrania opłaty skarbowej bądź określenie podstawy prawnej wyłączenia lub zwolnienia z jej zapłaty. Jeżeli w wyniku dokonania czynności urzędowej nie jest wydawany dokument, obowiązkową adnotację organ zamieszcza na złożonym wniosku albo na zgłoszeniu.

Warto zwrócić też uwagę na fakt, że charakter opłaty skarbowej został w taki sposób uregulowany w przepisach, iż podobnie jak w przypadku zobowiązań podatkowych obowiązek podatkowy powstaje z mocy prawa. W konsekwencji, gdy zobowiązany podmiot nie uiści opłaty skarbowej, organ podatkowy zobowiązany jest wydać decyzję określającą wysokość opłaty skarbowej (art. 21 § 3 [[a]] art. 21 par. 3 ordynacji podatkowejordynacji podatkowej w zw. z art. 2 § 1 pkt 1). Obowiązek zapłaty opłaty skarbowej powstaje z mocy prawa, tzn. z chwilą dokonania określonych w ustawie o opłacie skarbowej czynności. W związku z tym, jeżeli w postępowaniu podatkowym organ podatkowy stwierdzi, że podatnik, mimo ciążącego na nim obowiązku, nie zapłacił w całości lub w części opłaty, wydaje decyzję, w której określa wysokość zobowiązania podatkowego. Decyzja ta stanowi również podstawę prowadzenia egzekucji administracyjnej opłaty skarbowej*.*


To jest jedynie fragment treści, aby uzyskać pełny dostęp
do prezentowanych informacji zaloguj się i wykup abonament lub skorzystaj
z jednorazowego dostępu.

Nie masz konta? Zarejestruj się