Korzystanie z witryny oznacza zgodę na wykorzystanie plików cookie z których niektóre mogą być już zapisane w folderze przeglądarki
Więcej informacji można znaleźć w Polityce prywatności i wykorzystywania plików cookies w serwisie

strona główna -> baza prawa podatkowego . . . postępowanie w sprawie nadania i aktualizacji numeru nippostępowanie w sprawie nadania i aktualizacji numeru nip

Nota - Postępowanie w sprawie nadania i aktualizacji numeru NIP

komentarze przepisy orzecznictwo interpretacje literatura

Postępowanie w sprawie nadania i aktualizacji numeru NIP

Zasady postępowania w sprawie nadania numeru identyfikacji podatkowej zostały uregulowane w rozdziale 2 ustawy z dnia 13 października 1995 r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników*.

Podstawową zasada dotyczącą uzyskania NIP jest to, że zgłoszenia identyfikacyjnego dokonuje się tylko raz, bez względu na rodzaj oraz liczbę opłacanych przez podatnika podatków, formę opodatkowania, liczbę oraz rodzaje prowadzonej działalności gospodarczej oraz liczbę prowadzonych przedsiębiorstw. Uzyskanie NIP jest bowiem związane bezpośrednio z uzyskaniem po raz pierwszy przez podmiot statusu podatnika, płatnika podatków lub składek na ubezpieczenia społeczne. Niezależnie od ilości i rodzajów obciążeń podatnik posługuje się zawsze tym samym numerem NIP*. Przy czym należy podkreślić, że każdy podatnik jest obowiązany do dokonania zgłoszenia identyfikacyjnego. Zgłoszenia dokonuje się u właściwego naczelnika urzędu skarbowego lub organu właściwego dla danego obciążenia. Wszystko to związane jest z faktem, że numer identyfikacji podatkowej daje możliwość zidentyfikowania danego podmiotu przez organy podatkowe. Numer ten jest niepowtarzalny i jeden dla danego podmiotu, na cały okres bytu podmiotu lub na całe życie*.

To jest jedynie fragment treści, aby uzyskać pełny dostęp
do prezentowanych informacji zaloguj się i wykup abonament lub skorzystaj
z jednorazowego dostępu.

Nie masz konta? Zarejestruj się