Korzystanie z witryny oznacza zgodę na wykorzystanie plików cookie z których niektóre mogą być już zapisane w folderze przeglądarki
Więcej informacji można znaleźć w Polityce prywatności i wykorzystywania plików cookies w serwisie

strona główna -> baza prawa podatkowego . . . podmiot opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznychopodatkowanie osób duchownych

Nota - Opodatkowanie osób duchownych

komentarze przepisy orzecznictwo interpretacje literatura

Opodatkowanie osób duchownych

Komentarz ogólny

Osoby duchowne, które uzyskują dochód ze stosunku pracy i stosunków pokrewnych podlegają regulacjom ustawy z dnia 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznychi są zobowiązane do płacenia podatku dochodowego na identycznych zasadach jak inne osoby fizyczne uzyskujące tego typu dochody. Podatnikami podatku dochodowego z tytułu wynagrodzenia uzyskiwanego ze stosunku pracy są, więc księża katecheci zatrudniani w szkołach w celu nauki religii, księża pełniący funkcje duszpasterskie w zakładach poprawczych czy karnych, kapelani wojskowi a także osoby duchowne zatrudnione, jako pracownicy naukowi lub naukowo-dydaktyczni, którzy prowadzą badania naukowe, kształcą studentów, prowadzą wykłady oraz uczestniczą w pracach organizacyjnych uczelni.

Przychody z działalności duchownych, osiągnięte z innego tytułu niż umowa o pracę, zgodnie z art.13 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, są traktowane jak przychody z działalności wykonywanej osobiście, w stosunku, do których nie ma przewidzianych kosztów uzyskania przychodów. Podlegają one łączeniu z dochodami z innych źródeł, np. ze stosunku pracy, i płacony jest od nich podatek wg skali podatkowej.

Natomiast przychody osób duchownych osiągane w związku z pełnieniem funkcji o charakterze duszpasterskim podlegają przepisom ustawy z dnia 20.11.1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne*. Nie mniej jednak osoby duchowne mają możliwość zrzeczenia się ryczałtu i opodatkowania tych przychodów na zasadach ogólnych. W takim przypadku będą one traktowane jak przychody z działalności wykonywanej osobiście. 

Podmiot opodatkowania w zryczałtowanym podatku dochodowym od przychodów osób duchownych

Podmiotowy zakres ustawy obejmuje osoby fizyczne będące osobami duchownymi prawnie uznanych wyznań*.

Polskie ustawodawstwo nie definiuje pojęcia osoby duchownej czy też duchownego. W myśl art. 12 ustawy z dnia 17.05.1989 r. o gwarancjach wolności sumienia i wyznania*, duchowni oraz osoby zakonne kościołów i innych związków wyznaniowych, ustanowione według przepisów prawa wewnętrznego kościoła lub innego związku wyznaniowego, korzystają z praw i podlegają obowiązkom na równi z innymi obywatelami we wszystkich dziedzinach życia państwowego, politycznego, gospodarczego, społecznego i kulturalnego. W ramach obowiązujących przepisów ustaw są oni zwolnieni z obowiązków niemożliwych do pogodzenia z pełnieniem funkcji duchownego lub osoby zakonnej. Art. 32 ust. 2 tej ustawy mówi natomiast, że statut kościoła i związku wyznaniowego powinien określać sposób powoływania, odwoływania oraz kompetencje osób duchownych, o ile kościół lub inny związek wyznaniowy przewiduje tworzenie takich stanowisk.

Z wyżej przytoczonych regulacji prawnych wynika, że pojęcie duchownego czy osoby duchownej powinno zostać określone normami prawa wewnętrznego ,statucie, samych kościołów oraz innych związków wyznaniowych. Stanowisko takie podkreślił NSA w wyroku z dnia 19.09.2000 r.* „(…) Brak definicji pojęcia <<duchowny>> w ustawodawstwie dotyczącym kościołów i innych związków wyznaniowych wymaga wnikliwego zapoznania się z zasadami funkcjonowania kościoła lub związku wyznaniowego dla uznania określonej osoby za duchownego.”

Przepisom tej ustawy podlegają osoby duchowne tylko wyznań prawnie uznanych, tj. takich, których stosunki z państwem polskim zostały uregulowane ustawowo jak i też kościołów i innych wyznań wpisanych do rejestru prowadzonego przez MSWiA Obecnie wpisanych do tego rejestru jest 163 kościołów i związków wyznaniowych m.in. Zrzeszenie Wolnych Badaczy Pisma Świętego w Rzeczypospolitej Polskiej, Kościół Jezusa Chrystusa Świętych w Dniach Ostatecznych w Polsce, Związek Buddystów Czan, Polska Rada Ekumeniczna. Natomiast do najważniejszych ustaw normujących stosunki kościołów i związków wyznaniowych należą:

- Konkordat między Stolicą Apostolską i Rzeczypospolitą Polską podpisany w Warszawie dnia 28.07.1993 r.*,

- ustawa z dnia 17.05.1989 r. o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej*,

- ustawa z dnia 04.07.1991 r. o stosunku Państwa do Polskiego Autokefalicznego Prawosławnego Kościoła*,

- ustawa z dnia 13.05.1994 r. o stosunku Państwa do Kościoła Ewangelicko-Reformowanego w Rzeczypospolitej Polskiej*,

- ustawa z dnia 13.05.1994 r. o stosunku Państwa do Kościoła Ewangelicko-Augsburskiego w Rzeczypospolitej Polskiej*,

- ustawa z dnia 30.06.1995 r. o stosunku Państwa do Kościoła Ewangelicko-Metodystycznego*,

- ustawa z dnia 20.02.1997 r. o stosunku Państwa do Starokatolickiego Kościoła Mariawitów w Rzeczypospolitej Polskiej*,

- ustawa z dnia 20.02.1997 r. o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego Mariawitów w Rzeczypospolitej Polskiej*,

- ustawa z dnia 21.04.1936 r. o stosunku Państwa do Muzułmańskiego Związku Religijnego w Rzeczypospolitej Polskiej*,

- ustawa z dnia 21.04.1936 r. o stosunku Państwa do Karaimskiego Związku Religijnego Rzeczypospolitej Polskiej*,

- ustawa z dnia 30.06.1995 r. o stosunku Państwa do Kościoła Polskokatolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej*,

- ustawa z dnia 30.06.1995 r. o stosunku Państwa do Kościoła Adwentystów Dnia Siódmego w Rzeczypospolitej Polskiej*,

- ustawa z dnia 30.06.1995 r. o stosunku Państwa do Kościoła Chrześcijan Baptystów w Rzeczypospolitej Polskiej*,

- ustawa z dnia 20.02.1997 r. o stosunku Państwa do Gmin Wyznaniowych Żydowskich w Rzeczypospolitej Polskiej*,

- ustawa z dnia 20.02.1997 r. o stosunku Państwa do Kościoła Zielonoświątkowego w Rzeczypospolitej Polskiej*

Przedmiot opodatkowania w zryczałtowanym podatku dochodowym od przychodów osób duchownych

W myśl art. 42 RyczałtU, osoby duchowne, osiągające przychody z opłat otrzymywanych w związku z pełnionymi funkcjami o charakterze duszpasterskim, opłacają od tych przychodów podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów osób duchownych, zwany dalej „ryczałtem”.

W formie ryczałtu opodatkowane są wiec przychody osób duchownych z opłat otrzymywanych w związku z pełnieniem funkcji o charakterze duszpasterskim. Przepisy prawa nie definiują pojęcia opłat otrzymywanych w związku z pełnieniem funkcji o charakterze duszpasterskim można, więc uznać, że chodzi tu o ofiary i darowizny za posługi religijne niesione przez osoby duchowne. Na gruncie wyznania rzymskokatolickiego będą to wpływy z tzw. Tacy, kwoty pieniężne otrzymywane przy okazji ślubów, chrztów, pogrzebów, wspominków czy wizyt duszpasterskich tzw. Kolęd.

„Użycie sformułowania <<opłata otrzymywania w związku z pełnionymi funkcjami o charakterze duszpasterskim>> nie jest do końca trafne. W istocie, bowiem otrzymywane przez duchownych kwoty nie mają charakteru opłat, lecz zwykle są dobrowolnymi datkami.”

Przychody osób duchownych, które nie są opłatami za pełnienie funkcji o charakterze duszpasterskim podlegają opodatkowaniu na zasadach ogólnych. Jeśli natomiast przychody z opłat za wykonywanie czynności duszpasterskich nie zostaną objęte ryczałtem od osób duchownych (w przypadku zrzeczenia się tej formy opodatkowania przez osobę duchowną), wtedy podlegają regulacjom PDOFizU i zgodnie z art. 13 pkt 3 PDOFizU traktowane są, jako przychody z działalności wykonywanej osobiście.

Osoby duchowne zgodnie z art. 42 ust.2 RyczałtU mają obowiązek zawiadomić właściwego naczelnika urzędu skarbowego (właściwego ze względu na miejsce pełnienia funkcji duszpasterskich przez osobę duchowną) o rozpoczęciu pełnienia funkcji o charakterze duszpasterskim w terminie 14 dni od dnia objęcia funkcji. Ustawodawca miał na myśli pierwsze objęcie funkcji o charakterze duszpasterskim przez osobę duchowną. W razie objęcia każdej następnej funkcji o charakterze duszpasterskim (w przypadku zmiany parafii) czy też zmiany stanowiska funkcyjnego w obrębie dotychczasowej parafii, zastosowanie ma art. 49 RyczałtU, który zostanie szczegółowo umówiony w części poświęconej zmianom w wykonywaniu funkcji duszpasterskich przez osoby duchowne.

Ponadto przepisy prawa nie wskazują na określony wzór czy formę zawiadomienia, w związku, z czym możliwe jest złożenie go w formie ustnej do protokołu. W przypadku, gdy osoba duchowna uchybi terminowi i nie złoży zawiadomienia w ciągu 14 dni od dnia objęcia funkcji, nie powoduje to utraty możliwości opodatkowania w formie ryczałtu, bowiem ta forma opodatkowania przychodów z pełnienia funkcji o charakterze duszpasterskim przez osoby duchowne jest im przypisana z mocy prawa. Jednak w związku z uchybieniem terminu osoba duchowna traci (nie definitywnie) możliwość zrzeczenia się opodatkowania w formie ryczałtu. Zagadnienie to zostało szerzej omówione w dalszej części materiału (patrz: Prawo do zrzeczenia się opodatkowania w formie ryczałtu).

Jeżeli osoba duchowna nie złoży w.w. zawiadomienia w terminie lub nie złoży go w ogóle może podlegać odpowiedzialności karnej skarbowej z tytułu zatajenia przedmiotu opodatkowania, w tym przypadku, przychodów z wykonywania funkcji duszpasterskich. Zgodnie z art. 54 Kodeksu karnego skarbowego* jest to przestępstwo bądź wykroczenie skarbowe w zależności od wysokości podatku narażonego na uszczuplenie. 

Rozliczenie podatku - stawki ryczałtowe

Zgodnie z art. 43 ust. 1 RyczałtU stawki ryczałtu są określone kwartalnie.  Należy przyjąć, że dotyczy to kwartałów kalendarzowych, czyli okresów styczeń-marzec, kwiecień-czerwiec, lipiec-wrzesień, październik-grudzień.

Minister Finansów w terminie do dnia 30.11. roku poprzedzającego rok podatkowy ogłasza stawki ryczałtowe w drodze obwieszczenia w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej „Monitor Polski” w załącznikach nr 5 i 6 do ustawy.

Wysokość stawek ryczałtowych uzależniona jest od funkcji wykonywanej przez osobę duchowną, od liczby mieszkańców parafii a także od położenia parafii (w przypadku wikariuszy). Mówiąc o funkcji wykonywanej przez osobę duchowną, jako o jednej z przesłanek mającej wpływ na wysokość potencjalnych przychodów osoby duchownej, ustawodawca odnosi się do nazw funkcji duchownych wyznania rzymskokatolickiego, biorąc pod uwagę dominujący charakter tego wyznania w Polsce.

I tak w przypadku proboszczów, ryczałt ustalany jest na podstawie liczby mieszkańców danej parafii, niezależnie od tego gdzie ta parafia się znajduje. W praktyce o stawce ryczałtu podatkowego dla proboszczów decyduje przypisanie do jednej z 16 grup uwzględniających liczebność parafii (kwartalnie jest to od 400 zł do 1431 zł).

Stawki na 2012 rok przedstawia obwieszczenie...


To jest jedynie fragment treści, aby uzyskać pełny dostęp
do prezentowanych informacji zaloguj się i wykup abonament lub skorzystaj
z jednorazowego dostępu.

Nie masz konta? Zarejestruj się