Korzystanie z witryny oznacza zgodę na wykorzystanie plików cookie z których niektóre mogą być już zapisane w folderze przeglądarki
Więcej informacji można znaleźć w Polityce prywatności i wykorzystywania plików cookies w serwisie

strona główna -> baza prawa podatkowego . . . międzynarodowe prawo podatkowe a prawo międzynarodowe publicznemiędzynarodowe prawo podatkowe a prawo międzynarodowe publiczne

Nota - Międzynarodowe prawo podatkowe a prawo międzynarodowe publiczne

komentarze przepisy orzecznictwo interpretacje literatura

Międzynarodowe prawo podatkowe a prawo międzynarodowe publiczne

Prawo międzynarodowe publiczne

Prawo międzynarodowe publiczne najogólniej można stwierdzić, iż jest zespołem norm prawnych regulujących stosunki pomiędzy podmiotami tego prawa, głównie pomiędzy państwami. Współcześnie uważa się, że prawo międzynarodowe to zespół (zbiór) norm prawnych (umownych, zwyczajowych i uchwalonych) regulujących stosunki wzajemne pomiędzy państwami, państwami a innymi podmiotami oraz tymi innymi podmiotami prawa międzynarodowego. Prawo to posiada wiele istotnych cech odróżniających je w zdecydowany sposób od innych dziedzin prawa. Należą do nich m.in.: brak ustawodawcy (prawo to tworzą dla siebie same podmioty), dobrowolność przy przyjmowaniu zobowiązań (tylko te normy są wiążące, które państwo przyjęło bez groźby lub użycia przymusu i dobrowolnie je zaakceptowało), swoboda kształtowania prawa (państwo wiązane jest jedynie normami ius cogens oraz zakresem swobody innych w tej samej dziedzinie), brak aparatu przymusu (ponieważ państwa są równe suwerennie i nie ma ustawodawcy, nie może, bez zgody państw, istnieć jakiś aparat przymusu), specyfika sankcji oraz dobrowolność oddania sporu do rozstrzygnięcia sądowego (brak przymusowej, tj. bez zgody państwa, jurysdykcji międzynarodowej)*.

To jest jedynie fragment treści, aby uzyskać pełny dostęp
do prezentowanych informacji zaloguj się i wykup abonament lub skorzystaj
z jednorazowego dostępu.

Nie masz konta? Zarejestruj się