Korzystanie z witryny oznacza zgodę na wykorzystanie plików cookie z których niektóre mogą być już zapisane w folderze przeglądarki
Więcej informacji można znaleźć w Polityce prywatności i wykorzystywania plików cookies w serwisie

strona główna -> baza prawa podatkowego . . . błędy księgowe w rachunkowościbłędy księgowe w rachunkowości

Nota - Błędy księgowe w rachunkowości

komentarze przepisy orzecznictwo interpretacje literatura

Błędy księgowe w rachunkowości

W komentarzu omówiono w wyczerpujący sposób zasady dokonywania korekty błędów zarówno w dowodach zewnętrznych, jak i wewnętrznych. Poza tym dokonano charakterystyki błędów w zapisach księgowych i sposobów ich poprawiania.

Zasady korygowania błędów w dowodach źródłowych zewnętrznych obcych i własnych

Jeżeli w toku kontroli merytorycznej, formalnej czy rachunkowej zostaną ujawnione błędy w zewnętrznych dowodach księgowych można je poprawić jedynie poprzez wysłanie kontrahentowi odpowiedniego dokumentu zawierającego sprostowanie wraz ze stosownym uzasadnieniem (art. 22 ust. 2 RachU*). Odrębne przepisy mogą ustanawiać jednak wyjątki od tej generalnej zasady.

W zależności od rodzaju korygowanego dowodu i rodzaju błędu może to być faktura korygująca, nota księgowa czy nota korygująca. Np. w sytuacji, gdy został stwierdzony błąd w nazwie jednostki w otrzymanej fakturze, korekta błędu będzie polegać na wystawieniu noty korygującej i wysłaniu jej kontrahentowi. Natomiast, gdy zostanie zauważony błąd w wystawionej fakturze sprzedaży polegający na zaniżeniu ceny sprzedaży, należy wystawić fakturę korygującą i wysłać ją kontrahentowi*.

Zasady dokonywania korekty błędów w dowodach wewnętrznych

Stwierdzone błędy w dowodach wewnętrznych mogą być poprawione przez skreślenie błędnej treści lub kwoty. Należy jednak utrzymać czytelność skreślonych wyrażeń lub liczb, wpisać poprawną treść i datę poprawki. Wymagany jest również podpis osoby upoważnionej do dokonywania takich korekt. Nie wolno jednak poprawiać pojedynczych liter lub cyfr (art. 22 ust. 3 RachU*). Odrębne przepisy mogą określać inne zasady dokonywania korekt błędów.

Należy jednak pamiętać, że przedstawiony wyżej sposób poprawiania błędów w dowodach może być stosowany tylko przed zaksięgowaniem dokumentów. Po zaksięgowaniu dowodów zawierających błędy poprawek dokonuje się, stosując zasady dotyczące korekty błędnych zapisów w księgach rachunkowych określone w art. 25 RachU*.

 


To jest jedynie fragment treści, aby uzyskać pełny dostęp
do prezentowanych informacji zaloguj się i wykup abonament lub skorzystaj
z jednorazowego dostępu.

Nie masz konta? Zarejestruj się