Korzystanie z witryny oznacza zgodę na wykorzystanie plików cookie z których niektóre mogą być już zapisane w folderze przeglądarki
Więcej informacji można znaleźć w Polityce prywatności i wykorzystywania plików cookies w serwisie

strona główna -> baza prawa podatkowego . . . postępowaie w przypadku odmowy przyjęcia pisma w postępowaniu podatkowympostępowanie w przypadku odmowy przyjęcia pisma w postępowaniu podatkowym.

Nota - Postępowanie w przypadku odmowy przyjęcia pisma w postępowaniu podatkowym.

komentarze przepisy orzecznictwo interpretacje literatura

Postępowanie w przypadku odmowy przyjęcia pisma w postępowaniu podatkowym.

Mogą zdarzyć się takie sytuacje, że osoba odbierająca pismo z różnych względów nie może potwierdzić faktu doręczenia (np. jest osobą niepiśmienną) lub też uchyla się od tego. Bardzo często bowiem adresaci pism pozostają w mylnym przekonaniu, że dokonana przez nich odmowa potwierdzenia doręczenia pisma, wywoła skutek w postaci konieczności powtórzenia tej czynności w przyszłości bądź też w postaci wstrzymania toku postępowania. W takiej jednak sytuacji doręczyciel obowiązany jest sam nanieść datę doręczenia pisma, wskazać osobę, która je odebrała oraz podać przyczynę braku podpisu odbierającego. Obowiązkiem doręczyciela jest także naniesienie stosownej informacji, czy pismo odebrał sam adresat, czy też inna osoba.

W przypadku odmowy przyjęcia pisma przez adresata, które to pismo zostało przesłane przez pocztę lub w inny sposób określony w art. 144 (przez pracowników organu lub przez osoby uprawnione na podstawie odrębnych przepisów), na doręczycielu spoczywa obowiązek uczynienia adnotacji o odmowie przyjęcia i dacie odmowy. „ Ustne czy też pisemne oświadczenia pracowników poczty nie mogą zastąpić prawidłowo odnotowanej odmowy pokwitowania odbioru przesyłki rejestrowanej. Odmowa przyjęcia, w przypadku prawidłowego odnotowania tego faktu przez doręczającego w formie odpowiedniej adnotacji i zwrotu pisma nadawcy, wywołuje ten sam skutek co doręczenie”*. Pismo zwraca się wówczas nadawcy z adnotacją o odmowie jego przyjęcia i datą odmowy. Pismo to stanowi dowód, że adresat odmówił jego przyjęcia. Dzień odmowy powinien być uznany za datę doręczenia.

Zaniechanie naniesienia daty, w jakiej uprawniony podmiot usiłował doręczyć pismo, którego przyjęcia adresat odmówił, uniemożliwi ustalenie daty doręczenia, o której mowa w § 2 i czynność tę w praktyce uczyni bezskuteczną.Regulacja zawarta w treści art. 153 § 2  OrdPod, sprowadzająca się do uznania, że pismo doręczone zostało w dniu odmowy jego przyjęcia, uniemożliwia uchylenie się przez adresata od skutków prawnych doręczenia; zastosowana tu fikcja prawna doręczenia pisma zapobiega hamowaniu czynności toczącego się postępowania. Z użytego jednakowoż sformułowania o piśmie przesłanym przez pocztę lub w inny sposób określony w art. 144 oraz o zwrocie pisma do nadawcy wynika w sposób jednoznaczny, że możliwość uznania za doręczone pisma, którego przyjęcia adresat odmówił, nie może odnosić się do sytuacji, w których...

To jest jedynie fragment treści, aby uzyskać pełny dostęp
do prezentowanych informacji zaloguj się i wykup abonament lub skorzystaj
z jednorazowego dostępu.

Nie masz konta? Zarejestruj się