Korzystanie z witryny oznacza zgodę na wykorzystanie plików cookie z których niektóre mogą być już zapisane w folderze przeglądarki
Więcej informacji można znaleźć w Polityce prywatności i wykorzystywania plików cookies w serwisie

strona główna -> baza prawa podatkowego . . . ewidencje dodatkowe – podatkowa księga przychodów i rozchodówewidencje dodatkowe a podatkowa księga przychodów i rozchodów

Nota - Ewidencje dodatkowe a podatkowa księga przychodów i rozchodów

komentarze przepisy orzecznictwo interpretacje literatura

Ewidencje dodatkowe a podatkowa księga przychodów i rozchodów

Podatnicy łącznie z księgą przychodów i rozchodów muszą prowadzić ewidencje dodatkowe:

- ewidencję wyposażenia,

- ewidencję środków trwałych,

- ewidencję sprzedaży,

- ewidencję pożyczek i zastawionych rzeczy (lombardy),

- ewidencję kupna i sprzedaży wartości dewizowych (kantory),

- ewidencję przebiegu pojazdu,

- karty przychodów pracowników.

Podatnik obowiązany jest do ich prowadzenia niezależnie od tego, czy prowadzi ewidencję samodzielnie, czy też zleci jej prowadzenie biuru rachunkowemu.

Ewidencja wyposażenia

Osoby fizyczne, spółki cywilne osób fizycznych, spółki jawne osób fizycznych oraz spółki partnerskie obowiązane do prowadzenia księgi, prowadzą także ewidencję wyposażenia. Ewidencja wyposażenia obejmuje się wyposażenie, którego wartość początkowa, w rozumieniu przepisów o amortyzacji, przekracza 1500 zł. Podatnik jest obowiązany dokonać zapisów w ewidencji wyposażenia najpóźniej w miesiącu przekazania wyposażenia do używania. Ewidencja wyposażenia powinna zawierać co najmniej:

- numer kolejny wpisu,

- datę nabycia,

- numer faktury lub rachunku,

- nazwę wyposażenia,

- cenę zakupu wyposażenia lub koszt wytworzenia,

- numer pozycji, pod którą wpisano w księdze koszt związany z nabyciem wyposażenia,

- datę likwidacji (w tym również datę sprzedaży lub darowizny),

- przyczynę likwidacji wyposażenia.

Karty przychodów pracowników

Przedsiębiorca prowadzący podatkową księgę przychodów i rozchodów, jeżeli zatrudnia choćby jednego pracownika na podstawie umowy o pracę i wypłaca z tego tytułu należności, to wówczas ma obowiązek prowadzić indywidualne (imienne) karty przychodów pracowników, tzw. karty przychodów.

Karty przychodów powinny zawierać co najmniej następujące dane: imię i nazwisko pracownika, Numer Identyfikacji Podatkowej, numer PESEL, miesiąc, w którym nastąpiła wypłata, sumę osiągniętych w danym miesiącu przychodów brutto (w gotówce i w naturze), koszty uzyskania przychodu, składkę na ubezpieczenie społeczne (emerytalne, rentowe, chorobowe), podstawę obliczenia zaliczki w danym miesiącu, razem dochód narastająco od początku roku, kwotę należnej zaliczki na podatek dochodowy obliczonej zgodnie z przepisami ustawy o podatku dochodowym, składkę na powszechne ubezpieczenie zdrowotne, należną zaliczkę na podatek dochodowy, datę przekazania zaliczki na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje właściwy naczelnik urzędu skarbowego.

Ewidencja sprzedaży

Ewidencja sprzedaży prowadzona jest przez podatnika, gdy prowadzenie księgi przychodów i rozchodów zlecone zostało biuru rachunkowemu. Ewidencja sprzedaży powinna być zbroszurowana, jej karty kolejno ponumerowane, zawierać numer kolejny wpisu, datę uzyskania przychodu nieudokumentowanego fakturami, rachunkami oraz kwotę tego przychodu. Podatnik jest obowiązany dokonywać zapisów w ewidencji sprzedaży jeden raz dziennie po zakończeniu dnia, nie później niż przed rozpoczęciem działalności w dniu następnym.

Ewidencja środków trwałych

Przepisy podatkowe nie zawierają wzoru ewidencji środków trwałych co oznacza, że podatnik nie musi prowadzić tej ewidencji w specjalnej księdze. Role ewidencji może pełnić nawet prowadzony odręcznie dokument, pod warunkiem że będzie zawierać wymagane pozycje. Podatnik w ewidencji środków trwałych podaje datę nabycia środka trwałego lub wartości niematerialnej lub prawnej. Zazwyczaj dniem nabycia jest data znajdująca się na fakturze.

Podatnicy prowadzący podatkowa księgę przychodów i rozchodów są obowiązani prowadzić ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, zawierającą co najmniej:

- liczbę porządkową i datę nabycia,

- datę przyjęcia do używania,

- określenie dokumentu stwierdzającego nabycie,

To jest jedynie fragment treści, aby uzyskać pełny dostęp
do prezentowanych informacji zaloguj się i wykup abonament lub skorzystaj
z jednorazowego dostępu.

Nie masz konta? Zarejestruj się