Baza prawa podatkowego
- Zobowiązania podatkowe
- Postępowanie podatkowe
- Karta podatkowa
- Podatek od towarów i usług
- Podatek akcyzowy
- Znaki akcyzy
- Podatek dochodowy od osób fizycznych
- Podatek dochodowy od osób prawnych
- Podatek leśny
- Podatek od gier
- Opłata od posiadania psów
- Opłata targowa
- Opłata administracyjna
- Podatek od spadków i darowizn
- Międzynarodowe prawo podatkowe
- Rachunkowość
- Podatkowa księga przychodów i rozchodów
- Doradztwo podatkowe
- Administracja podatkowa
- Ewidencja podatników
- Ustawa Karna Skarbowa
- Podatek od czynności cywilnoprawnych
- Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych
- Czynności sprawdzające
- Tajemnica skarbowa
- Podatek rolny
- Opłata skarbowa
- Kontrola skarbowa
- Egzekucja podatkowa
- Podatek od środków transportowych
- Słownik pojęć
- Podatek od nieruchomości
Aktualności
VAT i akcyza | Prawo gospodarcze | Postępowanie podatkowe | Inne | Podatki - zagadnienia ogólne | Podatki obrotowe | Podatki majątkowe | Podatki i opłaty lokalne | Podatki dochodowe i przychodowe | Finanse publiczne |
Sejmowe prace nad nowelizacją ustawy o PIT i VAT
W Sejmie trwają prace nad nowelizacją ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ordynacji podatkowej oraz w sprawie nowelizacji ustawy o podatku od towarów i usług i ustawy – Prawo zamówień publicznych.
Nowelizacja ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawy - Ordynacja podatkowa
Sejm w drugim czytaniu pracował nad rządowym projektem nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz Ordynacji podatkowej. Projekt ten kompleksowo reguluje zasady opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych przychodów nieznajdujących pokrycia w ujawnionych przez podatnika źródłach lub pochodzących ze źródeł nieujawnionych.
Propozycja zmian dostosowuje przepisy do wyroków Trybunału Konstytucyjnego z dnia 29 lipca 2014 r. i 18 lipca 2013 r. Zawiera definicję przychodów, które nie mają pokrycia w ujawnionych źródłach lub pochodzą ze źródeł nieujawnionych.
Zgodnie z projektem, będą do nich zaliczane przychody ze źródła: ujawnionego przez podatnika, ale w nieprawidłowej wysokości oraz ze źródeł niewskazanych przez podatnika i nieustalonych przez organ podatkowy lub kontrolę skarbową. Chodzi tutaj o wydatki przewyższające przychody. Nadwyżka wydatków nad przychodami zostanie opodatkowana zryczałtowanym podatkiem w wysokości 75 proc.
Obowiązywać ma reguła, zgodnie z którą organy podatkowe będą dążyć do ustalenia źródeł pochodzenia przychodów, określenia ich prawidłowej wysokości i opodatkowania właściwym podatkiem. Dopiero w sytuacji, gdy nie uda się tego ustalić, ma być stosowana stawka 75 proc.
Pierwsze czytanie projektu odbyło się dnia 14 stycznia br.
Nowelizacja ustawy o podatku od towarów i usług
Do I czytania w Sejmie skierowany został również rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy – Prawo zamówień publicznych. Projekt ten zakłada przede wszystkim dostosowanie przepisów o podatku od towarów i usług do prawa unijnego wynikającego z wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE), co do zgodności krajowych przepisów z prawem UE.
Nowelizacja wynika z potrzeby dostosowania krajowych przepisów do wyroku TSUE w sprawie C-511/10 w zw. z wyrokiem w sprawie C-437/06 w zakresie określenia proporcji (przy odliczaniu VAT) w odniesieniu do towarów i usług wykorzystywanych do celów mieszanych i określenia systemu korekt w przypadku zmiany zakresu wykorzystywania tych towarów. Dodatkowo zaprojektowano zmiany pośrednio realizujące zasady prawa unijnego, w szczególności zasadę proporcjonalności i neutralności.Zmiany te obejmują doprecyzowanie następujących przepisów:
1. tzw. ulgi na złe długi, która umożliwia wierzycielowi obniżenie podstawy opodatkowania oraz podatku należnego, w sytuacji gdy dłużnik w określonym terminie nie zapłaci za zakupione towary i usługi.
Dłużnik jest wówczas zobowiązany do odpowiedniego zmniejszenia odliczonego podatku naliczonego. Nie jest natomiast możliwe skorzystanie przez wierzyciela z ww. ulgi, w przypadku gdy dłużnik jest w trakcie postępowania upadłościowego lub w trakcie likwidacji. Jak uzasadniono w projekcie, istnieje zatem uzasadniona konieczność zmniejszenia w takim przypadku asymetrii w stosowaniu tej instytucji.
2. odwróconego obciążenia dla niektórych towarów
W związku z potwierdzeniem występowania nadużyć w rozliczaniu VAT za niezbędne uznano objęcie tym mechanizmem kolejnych towarów. Ponadto, wprowadzono zmiany mające na celu pełniejszą realizację zasady neutralności i proporcjonalności podatku VAT.
3. zmiany w zakresie towarów objętych odpowiedzialnością solidarną i obowiązkiem stosowania rozliczeń miesięcznych
Nowelizacja obejmuje zatem także wprowadzoną od 1 października 2013 r. instytucję odpowiedzialności nabywcy za zobowiązania podatkowe w VAT sprzedawcy (towary wymienione w załączniku nr 13 do ustawy VAT). W projekcie przewidziano rozszerzenie stosowania tej instytucji na nowe towary, przy jednoczesnym wyłączeniu niektórych towarów dotychczas wymienionych w załączniku nr 13 do ustawy, z uwagi na objęcie ich mechanizmem odwróconego obciążenia.
Przy okazji zmian o charakterze unijnym zaproponowano zmiany o charakterze krajowym, które dotyczyłyby kaucji gwarancyjnej – tj. dostosowania wysokości kaucji gwarancyjnej do specyfiki obrotów niektórymi towarami oraz zmiany o charakterze proceduralnym i porządkowym, wynikające z perspektywy rocznego stosowania tych przepisów.
Zobacz pozostałe wpisy