Baza prawa podatkowego
- Zobowiązania podatkowe
- Postępowanie podatkowe
- Karta podatkowa
- Podatek od towarów i usług
- Podatek akcyzowy
- Znaki akcyzy
- Podatek dochodowy od osób fizycznych
- Podatek dochodowy od osób prawnych
- Podatek leśny
- Podatek od gier
- Opłata od posiadania psów
- Opłata targowa
- Opłata administracyjna
- Podatek od spadków i darowizn
- Międzynarodowe prawo podatkowe
- Rachunkowość
- Podatkowa księga przychodów i rozchodów
- Doradztwo podatkowe
- Administracja podatkowa
- Ewidencja podatników
- Ustawa Karna Skarbowa
- Podatek od czynności cywilnoprawnych
- Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych
- Czynności sprawdzające
- Tajemnica skarbowa
- Podatek rolny
- Opłata skarbowa
- Kontrola skarbowa
- Egzekucja podatkowa
- Podatek od środków transportowych
- Słownik pojęć
- Podatek od nieruchomości
Aktualności
VAT i akcyza | Prawo gospodarcze | Postępowanie podatkowe | Inne | Podatki - zagadnienia ogólne | Podatki obrotowe | Podatki majątkowe | Podatki i opłaty lokalne | Podatki dochodowe i przychodowe | Finanse publiczne |
Przywrócenie podmiotu do rejestru czynnych podatników VAT
Nasza koleżanka z zespołu - doradca podatkowy Jagoda Kondratowska-Muszyńska uzyskała w ostatnim czasie korzystny wyrok w jednej z prowadzonych spraw. Przedmiotem skargi była odmowa przywrócenia podmiotu do rejestru czynnych podatników VAT.
Nasza koleżanka z zespołu - doradca podatkowy Jagoda Kondratowska-Muszyńska uzyskała w ostatnim czasie korzystny wyrok w jednej z prowadzonych spraw. Przedmiotem skargi była odmowa przywrócenia podmiotu do rejestru czynnych podatników VAT.
Podatnik został wykreślony z rejestru czynnych podatników VAT na podstawie art. 96 ust. 9 pkt 5 ustawy o VAT, czyli w związku z rzekomym zamiarem wykorzystania działalności banków do celów mających związek z wyłudzeniami skarbowym.
Organ rejestrowy co do zasady dokonuje wykreślenia podatnika z rejestru jako podatnika VAT w sposób automatyczny, bez rzeczywistego badania przesłanek stanowiących podstawy takiego wykreślenia. Wykreślenie takie następuje na podstawie uzyskania informacji o nałożeniu przez upoważniony do tego organ tzw. blokady STIR.
Kluczowym argumentem skargi była kwestia różnic w podstawach zastosowania blokady STIR oraz wykreślenia podatnika z rejestru VAT. W obydwu przypadkach chodzi bowiem o ewentualne wyłudzenia skarbowe przy wykorzystaniu sektora bankowego. Jednakże dla zastosowania blokady STIR wystarczające jest podejrzenie takiego działania. Dla wykreślenia podatnika z rejestru VAT konieczne są jednak wykazanie faktycznego prowadzenia przez podatnika takich działań.
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu przyznał nam rację, wskazując że „skoro Naczelnik podjął się wykreślenia skarżącego z rejestru podatników na podstawie art. 96 ust. 9 pkt 5 ustawy o PTU, to na nim ciąży wykazanie zamiaru dokonywania przez podatnika działań ukierunkowanych na wykorzystywanie sektora bankowego do celów mających związek z wyłudzeniami skarbowymi. Organ musi więc wykazać znacznie bardziej skonkretyzowaną okoliczność (zamiar) niż "możliwość uczestniczenia w oszustwie podatkowym". Skoro organ podtrzymuje swoje stanowisko co do wykreślenia z rejestru podatników - gdyż do tego zmierza odmowa rejestracji - to organ ma przekonać skarżącego i Sąd, że istnieją dowody wskazujące na prowadzenie przez skarżącego działań (a nie tylko potencjalną możliwość takich działań) z zamiarem wykorzystania sektora bankowego do celów mających związek z wyłudzeniami skarbowymi”.
Wyrok WSA w Poznaniu z 23.01.2024 r., I SA/Po 381/23
Zobacz pozostałe wpisy