Korzystanie z witryny oznacza zgodę na wykorzystanie plików cookie z których niektóre mogą być już zapisane w folderze przeglądarki
Więcej informacji można znaleźć w Polityce prywatności i wykorzystywania plików cookies w serwisie

strona główna -> aktualności

Aktualności

rss

VAT i akcyza Prawo gospodarcze Postępowanie podatkowe Inne Podatki - zagadnienia ogólne Podatki obrotowe Podatki majątkowe Podatki i opłaty lokalne Podatki dochodowe i przychodowe Finanse publiczne
Kategoria: VAT i akcyza 2017-09-17

Przeciwdziałanie wykorzystywania sektora finansowego do wyłudzeń skarbowych

W resorcie finansów trwają prace nad projektem ustawy o zmianie ustaw w celu przeciwdziałania wykorzystywania sektora finansowego do wyłudzeń skarbowych. Najważniejszym celem realizowanym przez ten projekt jest ograniczenie luki w podatku VAT spowodowanej wyłudzeniami. Nowa regulacja wprowadza system eliminujący z obrotu gospodarczego podstawione firmy oszukujące uczciwych przedsiębiorców i przez to ma służyć wzmocnieniu bezpieczeństwa podatników VAT w obrocie gospodarczym.

Na lukę VAT składa się przede wszystkim:

  • wartość wyłudzeń (odzwierciedlonych przez nieuzasadnione zwroty) oraz
  • niedobór spowodowany przez sprzedaż niezgłoszoną do opodatkowania (szara strefa).

Wartość wyłudzeń stanowi rzeczywistą stratę budżetu na podatku VAT w postaci kwot zwróconych z tytułu sztucznych transakcji zwanych transakcjami karuzelowymi. Celem niniejszej ustawy jest zaadresowanie problemu wykorzystywania niektórych podmiotów z sektora finansowego do wyłudzeń skarbowych.

Nie budzi wątpliwości konieczność pilnego i zdecydowanego przeciwdziałania wykorzystywania sektora finansowego dla wyłudzeń skarbowych, w szczególności w zakresie VAT, a także innych przestępstw z nimi związanych (np. polegających na wystawianiu pustych faktur). Działania takie są podejmowane od wielu lat, lecz z różnych powodów ich skuteczność nie jest wystarczająca, co potwierdza m. in. raport NIK w sprawie tzw. pustych faktur. Można wskazać wiele obszarów, w których państwo powinno dokonać zmian ułatwiających zapobieganie, wykrywanie i ściganie wyłudzeń skarbowych.

Obecnie wraz z rozwojem techniki wzrasta rola banków, ponieważ wzrasta liczba i znaczenie transakcji w obrocie bezgotówkowym, w tym dokonywanych drogą elektroniczną. Obszar usług bankowych (także spółdzielczych kas oszczędnościowo-kredytowych) znalazł się również w zainteresowaniu zorganizowanych grup przestępczych. Systemy finansowe umożliwiają dokonywanie szybkich transferów finansowych znacznych kwot, co może być wykorzystywane do stwarzania pozorów prowadzenia działalności gospodarczej. Okoliczności te są wykorzystywane przez zorganizowane grupy przestępcze do dokonywania przestępstw podatkowych, a następnie do zalegalizowania nienależnie uzyskanych pieniędzy (pranie pieniędzy). Powoduje to, że wzrasta rola i znaczenie analiz ryzyka dokonywanych na podstawie danych uzyskanych z sektora bankowego (spółdzielczych kas oszczędnościowo-kredytowych).

W projekcie proponuje się, aby identyfikacja zagrożeń w obu tych sektorach, w większym stopniu niż dotychczas opierała się na analizie ryzyka wykorzystania systemów bankowych (spółdzielczych kas oszczędnościowo-kredytowych) do celów mających związek z przestępstwami skarbowymi przeciwko obowiązkom podatkowym.

Analizy ryzyka będzie dokonywał Szef Krajowej Administracji Skarbowej. Będzie on w tym celu korzystał z dwóch narzędzi. Analizy własnej przeprowadzanej przez urząd Szefa KAS i jednostki mu podległe w oparciu o dane pochodzące z banków i SKOKów oraz dane pochodzące z deklaracji podatkowych i innych publicznie dostępnych źródeł oraz z analizy przygotowywanej przez izbę rozliczeniową, która będzie ustalać w swoim systemie teleinformatycznym wskaźnik ryzyka w oparciu o dane pochodzące z banków i SKOKów oraz inne publicznie dostępne dane, przekazane z CRP KEP. Z uwagi na fakt korzystania z danych pochodzących z sektora bankowego obie analizy będą miały charakter sektorowy – tj. obejmą ochroną cały system przepływów pieniężnych o charakterze bezgotówkowym.

Projekt zasadniczo przewiduje:

  1. dokonywanie przez Szefa Krajowej Administracji Skarbowej analiz ryzyka wykorzystywania banków i spółdzielczych kas oszczędnościowo-kredytowych do popełniania wyłudzeń skarbowych, w szczególności w zakresie VAT przez zorganizowane grupy przestępcze (art. 258 kk) oraz przestępstw z nimi związanych (np. wystawianie pustych faktur);
  2. automatyczne ustalanie w STIR, na podstawie danych z banków i SKOKów oraz danych publicznie dostępnych, przekazanych z CRP KEP, wskaźnika ryzyka wykorzystywania banków i spółdzielczych kas oszczędnościowo-kredytowych do popełniania wyłudzeń skarbowych;
  3. nałożenie na banki i spółdzielcze kasy oszczędnościowo-kredytowe obowiązku przekazywania do STIR danych, o których mowa w pkt 1, w tym stanowiących odpowiednio tajemnicę bankową lub tajemnicę zawodową SKOK w celu ustalenia wskaźnika ryzyka;
  4. zapewnienie izbie rozliczeniowej stałego, automatycznego dostępu do danych z Centralnego Rejestru Podmiotów - Krajowej Ewidencji Podatników (CRP KEP) nie stanowiących tajemnicy skarbowej, w tym znajdujących się w CRP KEP danych z KRS i CEIDG w celu ustalenia wskaźnika ryzyka;
  5. przekazywanie przez izbę rozliczeniową informacji o wskaźniku ryzyka Szefowi Krajowej Administracji Skarbowej, a także bankom i SKOKom w celu realizacji określonych obowiązków m. in. wynikających z ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu;
  6. uprawnienie Szefa KAS do uzyskania w trybie wnioskowym, za pośrednictwem STIR, dodatkowych informacji od banków i SKOKów związanych z wykonywaną analizą ryzyka;
  7. określenie:
    • zakresu danych przekazywanych przez banki i SKOKi w celu ustalenia przez izbę rozliczeniową wskaźnika ryzyka,
    • zasad kontroli wypełniania obowiązków przez banki i SKOKi oraz izbę rozliczeniową (kontrolę sprawuje Szef Krajowej Administracji Skarbowej, odpowiednie stosowanie przepisów o kontroli celno-skarbowej),
    • zasad blokady rachunku przedsiębiorcy przez Szefa Krajowej Administracji Skarbowej m. in w związku z  wynikiem analizy ryzyka,
    • terminów przesłania danych inicjalnych do systemu teleinformatycznego izby rozliczeniowej;
  8. prowadzenie elektronicznie wykazów podmiotów, które nie zostały zarejestrowane jako podatnicy VAT, zostały wykreślone z rejestru z urzędu bez konieczności zawiadamiania tego podmiotu lub zostały przywrócone jako podatnicy VAT; wykazy będą udostępniane w BIP MF.

 

Jagoda Kondratowska

Źródło: www.legislacja.rcl.gov.pl; stan na dzień: 16 września 2017 r.

Tagi: VAT Ministerstwo Finansów szara strefa ordynacja podatkowa nowelizacja ordynacji podatkowej nowelizacja ustawy o VAT zmiany w VAT podatek od towarów i usług opodatkowanie podatkiem od towarów i usług Minister Finansów obowiązek podatkowy w vat zmiany ordynacji podatkowej zapłata VAT działania ministerstwa finansów zmiany w prawie podatkowym nowelizacja VAT wyłudzenia w VAT uszczelnienie VAT


Zobacz pozostałe wpisy