Baza prawa podatkowego
- Zobowiązania podatkowe
- Postępowanie podatkowe
- Karta podatkowa
- Podatek od towarów i usług
- Podatek akcyzowy
- Znaki akcyzy
- Podatek dochodowy od osób fizycznych
- Podatek dochodowy od osób prawnych
- Podatek leśny
- Podatek od gier
- Opłata od posiadania psów
- Opłata targowa
- Opłata administracyjna
- Podatek od spadków i darowizn
- Międzynarodowe prawo podatkowe
- Rachunkowość
- Podatkowa księga przychodów i rozchodów
- Doradztwo podatkowe
- Administracja podatkowa
- Ewidencja podatników
- Ustawa Karna Skarbowa
- Podatek od czynności cywilnoprawnych
- Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych
- Czynności sprawdzające
- Tajemnica skarbowa
- Podatek rolny
- Opłata skarbowa
- Kontrola skarbowa
- Egzekucja podatkowa
- Podatek od środków transportowych
- Słownik pojęć
- Podatek od nieruchomości
Aktualności
VAT i akcyza | Prawo gospodarcze | Postępowanie podatkowe | Inne | Podatki - zagadnienia ogólne | Podatki obrotowe | Podatki majątkowe | Podatki i opłaty lokalne | Podatki dochodowe i przychodowe | Finanse publiczne |
Analiza JPK-VAT i STIR gwarancją dalszego uszczelnienia systemu podatkowego
Wdrożenie JPK-VAT to jedno z najważniejszych działań, które pomogło uszczelnić system poboru podatków. Od początku 2018 r. obowiązek składania plików obejmuje wszystkich przedsiębiorców, będących płatnikami VAT. W walce z wyłudzeniami skarbowymi skutecznie pomaga też System Teleinformatyczny Izby Rozliczeniowej (STIR).
System JPK-VAT zautomatyzował czynności sprawdzające. Dzięki niemu KAS szybko reaguje na nieprawidłowości i próby oszustw podatkowych. Specjalne algorytmy wykorzystywane podczas analizy plików JPK-VAT automatycznie wyłapują fikcyjne transakcje, których dokonują najczęściej tzw. firmy słupy.
W następstwie korekt deklaracji VAT, po czynnościach sprawdzających prowadzonych na JPK-VAT za I półrocze 2018 r. kwota podatku należnego wzrosła o ponad 574 mln zł. JPK_VAT to narzędzie, które umożliwia efektywną analizę dużego zakresu danych.
Analiza plików JPK_VAT umożliwia urzędnikom m.in. szybkie zlokalizowanie faktur od podmiotów niezarejestrowanych dla celów VAT. W I półroczu 2018 r. zidentyfikowali do wyjaśnienia 155 443 faktury, wystawione przez 55 780 podmiotów niezarejestrowanych do VAT. Kwota podatku VAT z tych faktur to ponad 260 mln zł.
Kluczowa w tym systemie jest szybkość działania i eliminowanie błędnych wskazań do kontroli. Przyczynia się to do zmniejszania liczby kontroli podatników i skrócenia czasu ich trwania. Obecnie typowanie do kontroli opiera się na analizie ryzyka, a fizyczne kontrole kierowane są tam, gdzie istnieją nieprawidłowości.
Przesyłanie JPK-VAT jest obowiązkiem przedsiębiorcy, a ci, którzy się z niego nie wywiązują i nie składają JPK-VAT, muszą się liczyć z konsekwencjami prawnymi. W związku ze zidentyfikowanymi niezgodnościami w rozliczeniu VAT na podstawie JPK-VAT złożonych w I półroczu 2018 r. Ministerstwo Finansów wysłało łącznie 316 154 powiadomienia centralne informujące o rozbieżnościach i możliwości dokonania korekty deklaracji/pliku JPK-VAT, w tym 153 633 e-maile i 80 235 SMS-ów. Po otrzymaniu takiego powiadomienia podatnik może sam sprawdzić swoje rozliczenia VAT i, jeśli jest taka potrzeba, złożyć korektę bez konsekwencji podatkowych.
Celem STIR jest z kolei przeciwdziałanie wykorzystywaniu sektora finansowego do wyłudzeń skarbowych, których dokonują najczęściej zorganizowane grupy przestępcze. Oszuści generują sztuczne tzw. transakcje karuzelowe za pomocą transferów pieniężnych na rachunkach bankowych. Próbują w ten sposób wyłudzać nienależny zwrot VAT. W oparciu o dane STIR, system informatyczny analizuje ryzyko wystąpienia wyłudzenia skarbowego.
Automatyczne procesy ustalania wskaźnika ryzyka wskazały około 26 tys. podmiotów wysokiego i podwyższonego ryzyka wykorzystania sektora finansowego do wyłudzeń skarbowych. Informacje STIR, w tym dane przeszło 5 mld transakcji finansowych, zostały wykorzystane w budowanych przez KAS nowoczesnych rozwiązaniach analitycznych. Pozwala to na szybką i efektywną identyfikację podmiotów uczestniczących w wyłudzeniach skarbowych.
Przewidziana przez ustawę STIR blokada rachunku podmiotu kwalifikowanego zapobiega transferom środków pochodzących z wyłudzeń. Dotychczas zablokowano 12 rachunków bankowych, należących do 8 podmiotów, na łączną kwotę ok. 3 mln zł. Należy jednak podkreślić, że blokada rachunku to narzędzie stosowane tylko w wyjątkowych przypadkach.
Źródło: www.mf.gov.pl; stan na dzień: 05 października 2018 r.
Zobacz pozostałe wpisy