Baza prawa podatkowego
- Zobowiązania podatkowe
- Postępowanie podatkowe
- Karta podatkowa
- Podatek od towarów i usług
- Podatek akcyzowy
- Znaki akcyzy
- Podatek dochodowy od osób fizycznych
- Podatek dochodowy od osób prawnych
- Podatek leśny
- Podatek od gier
- Opłata od posiadania psów
- Opłata targowa
- Opłata administracyjna
- Podatek od spadków i darowizn
- Międzynarodowe prawo podatkowe
- Rachunkowość
- Podatkowa księga przychodów i rozchodów
- Doradztwo podatkowe
- Administracja podatkowa
- Ewidencja podatników
- Ustawa Karna Skarbowa
- Podatek od czynności cywilnoprawnych
- Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych
- Czynności sprawdzające
- Tajemnica skarbowa
- Podatek rolny
- Opłata skarbowa
- Kontrola skarbowa
- Egzekucja podatkowa
- Podatek od środków transportowych
- Słownik pojęć
- Podatek od nieruchomości
Aktualności
VAT i akcyza | Prawo gospodarcze | Postępowanie podatkowe | Inne | Podatki - zagadnienia ogólne | Podatki obrotowe | Podatki majątkowe | Podatki i opłaty lokalne | Podatki dochodowe i przychodowe | Finanse publiczne |
Krajowa Administracja Skarbowa
3 listopada 2016 r. wieczorem zakończył się pierwszy dzień 29. posiedzenia Senatu. W tym dniu Izba debatowała m.in. nad ustawą o Krajowej Administracji Skarbowej i ustawą – Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowej Administracji Skarbowej. Sejm uchwalił ustawy na 28. posiedzeniu w dniu 21 października 2016 r. Do Senatu zostały przekazane w dniu 26 października 2016 r. Marszałek Senatu w dniu 26 października 2016 r. skierował ustawę do Komisji Budżetu i Finansów Publicznych. Posiedzenie Komisji Budżetu i Finansów Publicznych w tej sprawie odbyło się 2 listopada 2016 r. Komisja wniosła o wprowadzenie szeregu poprawek, jednak większość z nich ma charakter czysto techniczny.
Ustawa o Krajowej Administracji Skarbowej przewiduje powołanie od 1 stycznia 2017 r. Krajowej Administracji Skarbowej, czyli wyspecjalizowanej administracji rządowej wykonującej zadania z zakresu realizacji dochodów z tytułu podatków, należności celnych, opłat oraz niepodatkowych należności budżetowych, ochrony interesów Skarbu Państwa oraz ochrony obszaru celnego Unii Europejskiej, a także zapewniającej obsługę i wsparcie podatnika, płatnika i przedsiębiorcy w prawidłowym wykonywaniu obowiązków podatkowych i celnych. Celem reorganizacji administracji podatkowo-skarbowej i celnej ma być zwiększenie wpływów do budżetu, uszczelnienie systemu podatkowego, zmniejszenie biurokracji i przeniesienie części pracowników do pomocy podatnikom i przedsiębiorcom. Ustawa przewiduje konsolidację urzędów i izb skarbowych, kontroli skarbowej oraz Służby Celnej. KAS będzie podporządkowana ministrowi finansów, a jej szefem ma być wiceminister finansów.
Porządek obrad zawierał również ustawę – Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowej Administracji Skarbowej. Był to projekt poselski. Zawiera ona regulacje dotyczące wejścia w życie przepisów dotyczących Krajowej Administracji Skarbowej. Ustawa wprowadzająca ma wejść w życie z dniem 1 stycznia 2017 r. z wyjątkami.
W sprawozdaniu z posiedzenia Komisji Budżetu i Finansów Publicznych wskazano, że wprowadzenie Krajowej Administracji Skarbowej wymaga zmiany w 157 ustawach. Dlatego też Komisja proponuje przesunięcie terminu wejścia ustawy w życie. Pierwotnie ustawa w swoich zasadniczych elementach miała wejść w życie z dniem 1 stycznia 2017 r. Komisja proponuje, aby ustawa weszła w życie z dniem 1 marca 2017 r. wskazano przy tym, że przesunięcie terminu z 1 stycznia na 1 marca 2017 r. umożliwi szerokie konsultacje społeczne w sprawie licznych aktów wykonawczych niezbędnych do płynnego przekształcenia dotychczasowych 3 odrębnych pionów – administracji podatkowej, celnej i kontroli skarbowej – w jedną spójną i efektywną Krajową Administracją Skarbową. Wydaje się jednak, że tak krótki termin przewidywany na dostosowanie urzędów do nowej organizacji pracy nie jest właściwy. Obserwując dotychczasową praktykę należy stwierdzić, że potrzeba znacznie więcej czasu na przeprowadzenie „rewolucji organizacyjnej” w tak wielu komórkach. Dotychczasowe przygotowanie nie będę w większej części adekwatne do obecnie proponowanych unormować.
Komisja zaproponowała także usunięcie z zadań Krajowej Administracji Skarbowej przeprowadzania kontroli osób, bagażu, ładunków poczty, zaopatrzenia pokładowego, zaopatrzenia portu lotniczego w zakresie przewozu lotniczego oraz w obszarze przejść ze strefy ogólnodostępnej do strefy zastrzeżonej lotniska.
Jagoda Kondratowska
Źródło: www.senat.gov.pl, stan z dnia 4 listopada 2016 r.
Zobacz pozostałe wpisy