Korzystanie z witryny oznacza zgodę na wykorzystanie plików cookie z których niektóre mogą być już zapisane w folderze przeglądarki
Więcej informacji można znaleźć w Polityce prywatności i wykorzystywania plików cookies w serwisie

strona główna -> aktualności

Aktualności

rss

VAT i akcyza Prawo gospodarcze Postępowanie podatkowe Inne Podatki - zagadnienia ogólne Podatki obrotowe Podatki majątkowe Podatki i opłaty lokalne Podatki dochodowe i przychodowe Finanse publiczne
Kategoria: VAT i akcyza 2024-03-11

Przywrócenie podmiotu do rejestru czynnych podatników VAT

Nasza koleżanka z zespołu - doradca podatkowy Jagoda Kondratowska-Muszyńska uzyskała w ostatnim czasie korzystny wyrok w jednej z prowadzonych spraw. Przedmiotem skargi była odmowa przywrócenia podmiotu do rejestru czynnych podatników VAT.

Nasza koleżanka z zespołu - doradca podatkowy Jagoda Kondratowska-Muszyńska uzyskała w ostatnim czasie korzystny wyrok w jednej z prowadzonych spraw. Przedmiotem skargi była odmowa przywrócenia podmiotu do rejestru czynnych podatników VAT.

Podatnik został wykreślony z rejestru czynnych podatników VAT na podstawie art. 96 ust. 9 pkt 5 ustawy o VAT, czyli w związku z rzekomym zamiarem wykorzystania działalności banków do celów mających związek z wyłudzeniami skarbowym.

Organ rejestrowy co do zasady dokonuje wykreślenia podatnika z rejestru jako podatnika VAT w sposób automatyczny, bez rzeczywistego badania przesłanek stanowiących podstawy takiego wykreślenia. Wykreślenie takie następuje na podstawie uzyskania informacji o nałożeniu przez upoważniony do tego organ tzw. blokady STIR.

Kluczowym argumentem skargi była kwestia różnic w podstawach zastosowania blokady STIR oraz wykreślenia podatnika z rejestru VAT. W obydwu przypadkach chodzi bowiem o ewentualne wyłudzenia skarbowe przy wykorzystaniu sektora bankowego. Jednakże dla zastosowania blokady STIR wystarczające jest podejrzenie takiego działania. Dla wykreślenia podatnika z rejestru VAT konieczne są jednak wykazanie faktycznego prowadzenia przez podatnika takich działań.

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu przyznał nam rację, wskazując że „skoro Naczelnik podjął się wykreślenia skarżącego z rejestru podatników na podstawie art. 96 ust. 9 pkt 5 ustawy o PTU, to na nim ciąży wykazanie zamiaru dokonywania przez podatnika działań ukierunkowanych na wykorzystywanie sektora bankowego do celów mających związek z wyłudzeniami skarbowymi. Organ musi więc wykazać znacznie bardziej skonkretyzowaną okoliczność (zamiar) niż "możliwość uczestniczenia w oszustwie podatkowym". Skoro organ podtrzymuje swoje stanowisko co do wykreślenia z rejestru podatników - gdyż do tego zmierza odmowa rejestracji - to organ ma przekonać skarżącego i Sąd, że istnieją dowody wskazujące na prowadzenie przez skarżącego działań (a nie tylko potencjalną możliwość takich działań) z zamiarem wykorzystania sektora bankowego do celów mających związek z wyłudzeniami skarbowymi”.

Wyrok WSA w Poznaniu z 23.01.2024 r., I SA/Po 381/23

Tagi: VAT podatek od towarów i usług


Zobacz pozostałe wpisy