Baza prawa podatkowego
- Zobowiązania podatkowe
- Postępowanie podatkowe
- Karta podatkowa
- Podatek od towarów i usług
- Podatek akcyzowy
- Znaki akcyzy
- Podatek dochodowy od osób fizycznych
- Podatek dochodowy od osób prawnych
- Podatek leśny
- Podatek od gier
- Opłata od posiadania psów
- Opłata targowa
- Opłata administracyjna
- Podatek od spadków i darowizn
- Międzynarodowe prawo podatkowe
- Rachunkowość
- Podatkowa księga przychodów i rozchodów
- Doradztwo podatkowe
- Administracja podatkowa
- Ewidencja podatników
- Ustawa Karna Skarbowa
- Podatek od czynności cywilnoprawnych
- Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych
- Czynności sprawdzające
- Tajemnica skarbowa
- Podatek rolny
- Opłata skarbowa
- Kontrola skarbowa
- Egzekucja podatkowa
- Podatek od środków transportowych
- Słownik pojęć
- Podatek od nieruchomości
Aktualności
VAT i akcyza | Prawo gospodarcze | Postępowanie podatkowe | Inne | Podatki - zagadnienia ogólne | Podatki obrotowe | Podatki majątkowe | Podatki i opłaty lokalne | Podatki dochodowe i przychodowe | Finanse publiczne |
Korekta deklaracji VAT między postępowaniem kontrolnym a podatkowym
Trybunał Konstytucyjny uznał, że pozbawienie podatników podatku VAT uprawnienia do dokonania korekty deklaracji VAT jest zgodne z Konstytucją.
Dnia 4 lipca 2013 r. Trybunał Konstytucyjny rozpoznał pytanie prawne Naczelnego Sądu Administracyjnego dotyczące możliwości korygowania deklaracji podatkowych w okresie między postępowaniem kontrolnym a podatkowym.
Trybunał orzekł (wyrok z dnia 4 lipca 2013 r., sygn. P 7/10), że art. 81b § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa w brzmieniu obowiązującym od 1 września 2005 r. do 1 grudnia 2008 r. jest zgodny z art. 32 Konstytucji.
NSA w złożonym pytaniu prawnym zakwestionował zgodność art. 81b § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (dalej: ordynacja podatkowa) z art. 32 Konstytucji.
Kwestionowany przez NSA przepis wyłączał możliwość skorzystania przez podatników podatku od towarów i usług z uprawnienia do skorygowania deklaracji w okresie po przeprowadzeniu kontroli podatkowej, a przed ewentualnym wszczęciem postępowania podatkowego.
Należy podkreślić, że kwestionowany przepis stawia podatników podatku VAT w sytuacji mniej korzystnej niż pozostałych podatników. Pozbawia ich bowiem prawa do złożenia korekty deklaracji podatkowej po zakończeniu kontroli podatkowej, podczas gdy podatnicy pozostałych podatków nie są w takiej sytuacji pozbawieni tego prawa. W ocenie NSA wymagało rozważenia, czy tego typu rozróżnienie podatników jest dostatecznie usprawiedliwione oraz jakie kryteria zróżnicowania miał na względzie ustawodawca, wprowadzając kwestionowane rozwiązanie, a także czy – ze względu na swój dyskryminacyjny charakter nie godzi ono w konstytucyjną zasadę równości.
Problem konstytucyjny postawiony w pytaniu prawnym dotyczy dopuszczalności kwalifikowania podatków posiadających cechę powstawania z mocy prawa i zastosowania techniki samoobliczania, jako należących do grupy relewantnej (istotnej).W przypadku stwierdzenia, że stanowią one grupę relewantną zachodzi możliwość, a nawet konieczność oceny zróżnicowań istniejących pomiędzy podatkami poprzez pryzmat zasady równości wobec prawa, o której mowa w art. 32 ust. 1 konstytucji. Jeżeli jednak poszczególne podatki nie stanowią grupy relewantnej, nie zachodzi konieczność zachowania przez prawodawcę konstytucyjnych standardów wynikających z zasady równości.
Po analizie argumentów podniesionych w pytaniu prawnym oraz zapoznaniu się ze stanowiskami uczestników postępowania Trybunał stwierdził, iż nie sposób uznać, aby podmioty uprawnione do złożenia korekty deklaracji po zakończeniu kontroli podatkowej w podatkach wykorzystujących technikę samoobliczenia stanowiły grupę relewantną (istotną). W konsekwencji odpada przesłanka kontroli art. 81b § 3 Ordynacji podatkowej w oparciu o wzorzec zawarty w art. 32 ust. 1 konstytucji. Wymaga on bowiem zachowania równości wobec prawa w obrębie grupy relewantnej. Dla podmiotów nienależących do tej grupy nie ma konstytucyjnego obowiązku traktowania ich w równy sposób.
Ze względu na fakt, iż w pytaniu prawnym przywołano tylko ten jeden wzorzec kontroli, Trybunał uznał, że domniemanie konstytucyjności art. 81b § 3 ordynacji podatkowej nie zostało obalone.
Wyrok jest ostateczny, a jego sentencja podlega ogłoszeniu w Dzienniku Ustaw.
Źródło: www.trybunal.gov.pl
Zobacz pozostałe wpisy