Korzystanie z witryny oznacza zgodę na wykorzystanie plików cookie z których niektóre mogą być już zapisane w folderze przeglądarki
Więcej informacji można znaleźć w Polityce prywatności i wykorzystywania plików cookies w serwisie

strona główna -> niezbędnik -> słownik

Baza prawa podatkowego

Słownik

A | B | C | Ć | D | E | F | G | H | I | J | K | L | Ł | M | N | O | P | R | S | Ś | T | U | V | W | X | Y | Z

Znaki skarbowe akcyzy

Wykupienie i umieszczenie na jednostkowym opakowaniu znaku akcyzy jest szczególną formą opłacenia podatku akcyzowego. Znaki akcyzy pełnią dwojakiego rodzaju funkcję:

  • funkcję legalizacyjną oraz
  • funkcję podatkową.

Funkcja legalizacyjna jest realizowana poprzez obowiązek umieszczenia na wyrobach akcyzowych znaków akcyzy. W ten sposób podmiot, obowiązany do oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy, uzyskuje potwierdzenie prawa do wprowadzenia do obrotu na obszarze danego państwa wyrobu akcyzowego.

Z kolei funkcja podatkowa oznacza, iż znaki akcyzy są potwierdzeniem wpłaty swoistej zaliczki na podatek, tj. kwoty stanowiącej wartość podatkowych znaków akcyzy.

Zgodnie z przepisem art. 120 ust. 1 AkcU, znaki akcyzy mogą mieć postać:

  • banderol (najczęściej występujące),
  • znaków cechowych lub
  • odcisków pieczęci.

Załącznik nr 3 do ustawy o podatku akcyzowym zawiera szczegółowy wykaz wyrobów akcyzowych, które podlegają obowiązkowi oznaczenia znakami akcyzy. Wymienione tutaj zostały między innymi:

  • oleje ropy naftowej,
  • piwa otrzymywanego ze słodu,
  • niektóre rodzaje win, wódek i napojów,
  • cygara,
  • cygaretki,
  • papierosy oraz
  • gaz ziemny.

W przypadku nieprawidłowego oznaczenia znakiem akcyzy wyrobów podlegających oznakowaniu ustawodawca przewidział swoistego rodzaju sankcje. Bowiem, zgodnie z art. 117 AkcU, bez uprzedniego prawidłowego oznaczenia odpowiednimi znakami akcyzy wyroby akcyzowe nie mogą być:

  1. importowane, chyba że znajdą się w sytuacji, o której mowa w art. 117 ust. 2 pkt 1 AkcU,
  2. przemieszczone na terytorium kraju w wyniku nabycia wewnątrzwspólnotowego, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy,
  3. przemieszczone na terytorium kraju z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy w wyniku nabycia wewnątrzwspólnotowego przez zarejestrowanego odbiorcę,
  4. sprzedaży na terytorium kraju.

Natomiast zwolnienie z obowiązku oznaczania wyrobów akcyzowych może być stosowane, jeżeli uzasadnia to np. ważny interes państwa lub podmiotu obowiązanego do oznaczania wyrobów znakami akcyzy lub zwolnienie takie wynika z przepisów prawa UE lub umów międzynarodowych (Art. 119 AkcU).

 

Opracowane na podstawie:

Dzwonkowski H. (red.), Prawo podatkowe, Warszawa 2010, s. 224 – 225.