Korzystanie z witryny oznacza zgodę na wykorzystanie plików cookie z których niektóre mogą być już zapisane w folderze przeglądarki
Więcej informacji można znaleźć w Polityce prywatności i wykorzystywania plików cookies w serwisie

strona główna -> niezbędnik -> słownik

Baza prawa podatkowego

Słownik

A | B | C | Ć | D | E | F | G | H | I | J | K | L | Ł | M | N | O | P | R | S | Ś | T | U | V | W | X | Y | Z

Zasady techniki podatkowej

Do zasad techniki podatkowej zalicza się:

  • pewność opodatkowania,
  • dogodność podatku,
  • taniość opodatkowania*.

Cel tych zasad można określić w następujący sposób: w jaki sposób ciężar podatku uczynić „ciężarem znośnym”*. „Z uwagi na to, konieczne jest stworzenie gwarancji prawnych dwojakiego rodzaju: po pierwsze należy zabezpieczyć prawa podatnika przed ryzykiem ich naruszenia przez ustawodawcę podatkowego; po drugie, należy zabezpieczyć prawa podatnika przed ryzykiem ich naruszenia przez organy podatkowe*

Zasady techniki podatkowej musza być analizowane zarówno na płaszczyźnie stanowienia obowiązków podatkowych (proces legislacyjny), jak i na płaszczyźnie stosowania obowiązków podatkowych.

Jest to domaganie się przestrzegania zasady legalności podatku, tzn. stanowienia obowiązków podatkowych wyłącznie przez parlament. W ustawie powinny być określone wszystkie reguły dotyczące zasad wymiaru podatku. Jednakże nawet konstytucyjne rozwiązania, zgodnie z którymi gwarantowana jest wyłączność parlamentu na obszarze kształtowania treści obowiązków podatkowych, nie jest w pełni wystarczającą gwarancję respektowania praw podmiotowych podatnika.

Działania ustawodawcze parlamentu powinny być oceniane z możliwością ich weryfikacji. Czynić to powinien Trybunał Konstytucyjny. Pozycja TK musi być tak ujęta, aby mógł on skutecznie pełnić funkcję poręczyciela zasady legalności podatków. Taka funkcja TK jest konieczna, albowiem proces legislacyjny nie jest wolny od błędów, a także świadomych i celowych działań wynikających z kalkulacji politycznych.  W takich przypadkach weryfikacja ustawodawstwa podatkowego może równocześnie umożliwić rehabilitację władzy parlamentarnej”*.