Korzystanie z witryny oznacza zgodę na wykorzystanie plików cookie z których niektóre mogą być już zapisane w folderze przeglądarki
Więcej informacji można znaleźć w Polityce prywatności i wykorzystywania plików cookies w serwisie

strona główna -> niezbędnik -> słownik

Baza prawa podatkowego

Słownik

A | B | C | Ć | D | E | F | G | H | I | J | K | L | Ł | M | N | O | P | R | S | Ś | T | U | V | W | X | Y | Z

Przerzucalność podatku

„Zjawisko przerzucalności podatków wiąże się z zachowaniami podatników. Psychologicznie uzasadnione jest, że podatnik broni się przed obciążeniami podatkowymi i dąży do tego, aby były one jak najmniejsze. Jednym z możliwych działań w tym zakresie jest przesunięcie części obciążeń na inny podmiot. Takie postępowanie zniekształca założenia przyjętej polityki podatkowej, bowiem konfiguracja obciążeń podatkami poszczególnych grup podatników zmienia się. Z punktu widzenia władzy państwowej zjawisko przerzucalności podatku jest niepożądane**.

Można wyróżnić następujące formy przerzucalności:

  • przerzucalności w przód,
  • przerzucalności w tył.

„Przerzucalność w przód oznacza, że ciężar opodatkowania przenosi się z producenta na konsumentów w mechanizmie podnoszenia cen, po to, aby zniwelować nałożony podatek. Oczywiście niekoniecznie musi to nastąpić w ujęciu całościowym, tj. przerzucania pełnego obciążenia, ale może dotyczyć tylko części tego ciężaru. Czyli nie w całości, a w części następuje przerzucenie podatku na nabywcę towaru.

Przerzucalność w tył polega na obniżce kosztów, które ponosi podatnik, prowadząc określoną działalność. Dotyczyć to może np. obniżki cen surowców, obniżki płac. W sumie zatem przerzucalność podatku zachodzi między podatnikami, a nie włącza się w to państwo.

Najczęściej przerzucalność podatku od zysków dotyczy trzech kategorii podatników: właścicieli przedsiębiorstw, pracowników i konsumentów. W tym układzie w pierwszej grupie powoduje to ograniczenie zysku, w drugiej płac, a w trzeciej podwyższenie cen. Należy tu jednak uwzględnić horyzont czasu. W krótkim okresie efektem będzie ograniczenie zysków akcjonariuszy, a w długim dotyczy to pracowników i konsumentów**.

 

Opracowane na podstawie:

Dzwonkowski H. (red.), Prawo podatkowe, Warszawa 2010, s. 19.