Baza prawa podatkowego
- Zobowiązania podatkowe
- Postępowanie podatkowe
- Karta podatkowa
- Podatek od towarów i usług
- Podatek akcyzowy
- Znaki akcyzy
- Podatek dochodowy od osób fizycznych
- Podatek dochodowy od osób prawnych
- Podatek leśny
- Podatek od gier
- Opłata od posiadania psów
- Opłata targowa
- Opłata administracyjna
- Podatek od spadków i darowizn
- Międzynarodowe prawo podatkowe
- Rachunkowość
- Podatkowa księga przychodów i rozchodów
- Doradztwo podatkowe
- Administracja podatkowa
- Ewidencja podatników
- Ustawa Karna Skarbowa
- Podatek od czynności cywilnoprawnych
- Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych
- Czynności sprawdzające
- Tajemnica skarbowa
- Podatek rolny
- Opłata skarbowa
- Kontrola skarbowa
- Egzekucja podatkowa
- Podatek od środków transportowych
- Słownik pojęć
- Podatek od nieruchomości
Nota - Wyłączenie pracownika organu podatkowego
komentarze | przepisy | orzecznictwo | interpretacje | literatura |
Wyłączenie pracownika organu podatkowego
Nota zawiera wyjaśnienie wszystkich ważnych zagadnień związanych z wyłączeniem pracownika organu podatkowego, mającym na celu zachowanie pełnej bezstronności i obiektywizmu w rozstrzygnięciu sprawy. Szeroko omówiono jakie osoby mogą zostać wyłączone, z jakich powodów, na jakich zasadach, oraz od jakich czynności zostają odsunięte w wyniku zastosowania tej instytucji. Całość wzbogacona jest o aktualne orzecznictwo. Instytucja wyłączenia pracownika stanowi proceduralne zabezpieczenie przed stronniczością pracowników organów administracji publicznej. Pozwala ona uniknąć sytuacji konfliktu ról i interesów.* Nie jest to wyraz braku zaufania do pracowników, ale urzędowa przezorność mająca na celu wyeliminowanie możliwych zarzutów co do prawidłowości prowadzonego postępowania. Instytucja ma zastosowanie do postępowania podatkowego, czynności sprawdzająych i kontroli podatkowej. Nie ma tu znaczenia instancja, w której toczy się postępowanie, jak i tryb tego postępowania (zwyczajny lub nadzwyczajny). Jej zastosowanie odnosi się do jednej, konkretnej, indywidualnej sprawy, nie zaś do wszystkich spraw prowadzonych przez pracownika.* Przepisy o wyłączeniu pracownika odnoszą się do wszystkich osób zatrudnionych w aparacie administracyjnym organów podatkowych, które w zakresie obowiązków służbowych mają zadanie podejmowania czynności procesowych w postępowaniu podatkowym.*
Osoby podlegające wyłączeniu
Przepisy o wyłączeniu pracownika odnoszą się do wszystkich osób zatrudnionych w aparacie administracyjnym organów podatkowych, które w zakresie obowiązków służbowych mają zadanie podejmowania czynności procesowych w postępowaniu podatkowym.* Przepisy o wyłączeniu pracownika odnoszą się również do osób sprawujących funkcje organu podatkowego - pomimo, że wyłączeniu organu poświęcone są dalsze przepisy Ordynacji podatkowej (art. 131-132). Zatem zarówno osoby piastujące stanowisko organów podatkowych jak i szeregowi pracownicy podlegają tym samym zasadom wyłączenia.
Przepis art. 130 OrdPU zawiera zamknięty katalog osób podlegających wyłączeniu. Zalicza się do nich:
- Pracownicy urzędu skarbowego
- Pracownicy urzędu miasta, starostwa, urzędu marszałkowskiego
- Funkcjonariusze celni lub pracownicy izby celnej, urzędu celnego,
- Pracownicy urzędu obsługującego ministra właściwego do spraw finansów publicznych
- Członkowie samorządowego kolegium odwoławczego (SKO)
Warto też nadmienić, że przepis znajduje zastosowanie do wyłączenia inspektora kontroli skarbowej, zgodnie z art. 38 ustęp 2 ustawy o kontroli skarbowej.[[a]] Art. 38. 1. Inspektor prowadzi samodzielnie czynności kontrolne. 2. Do wyłączenia inspektora stosuje się odpowiednio art. 130 ustawy - Ordynacja podatkowa.
Orzeczenie NSA z 20 listopada 2001r. (sygnatura III SA 1572/2000) wskazuje, że w świetle przepisów ustawy o kontroli skarbowej inspektor kontroli występuje także w roli pracownika zatrudnionego w urzędzie kontroli skarbowej (lub w Ministerstwie Finansów) - istnieje zatem możliwość wyłączenia inspektora kontroli skarbowej od udziału w postępowaniu kontrolnym na takich samych zasadach, co pracownika.
Charakter czynności, w odniesieniu do których pracownik podlega wyłączeniu
Wylączeniu podlegają tylko ci pracownicy, którzy wykonują czynności procesowe (np. uczestniczą w zespole kontrolnym w toku kontroli skarbowej). Instytucja nie ma zastosowania do pracowników, którzy wykonują czynności o charakterze technicznym, biurowym lub kancelaryjnym - np. potwierdzenie wpływu podania, wciągnięcie sprawy do rejestru.
Powody wyłączenia pracownika
Wymienieni wcześniej pracownicy, z mocy prawa, podlegają wyłączeniu od udziału w postępowaniu w sprawach dotyczących zobowiązań podatkowych, w których:
- są stroną - nawiązuje to do zasady, zgodnie z którą nikt nie powinien być sędzią we własnej sprawie.
- pozostają ze stroną w takim stosunku prawnym, że rozstrzygnięcie sprawy może mieć wpływ na ich prawa lub obowiązki - nie chodzi tutaj o jakiekolwiek relacje pracownika ze stroną, ale jedynie o taki stosunek prawny, który nawet potencjalnie może przyczynić się do tego, że rozstrzygnięcie sprawy może mieć wpływ na prawa lub obowiązki pracownika. Należy zauważyć, że ustawa traktuje o istniejącym stosunku prawnym - nie ma więc znaczenia fakt pozostawania kiedyś w przeszłości w stosunku prawnym.*
- stroną jest ich małżonek, rodzeństwo, wstępny, zstępny lub powinowaty pierwszego stopnia - przyczyna wyłączenia trwa także po ustaniu małżeństwa.
- stronami są osoby związanie z nimi z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli - przyczyna wyłączenia trwa także po ustaniu przysposobienia, opieki lub kurateli.
- byli świadkami lub biegłymi, byli lub są przedstawicielami podatnika albo przedstawicielem podatnika jest jedna z osób wymienionych w punkcie 3-im lub 4-ym tego przepisu - warto zasygnalizować, że mowa tutaj tylko i wyłącznie o przedstawicielu podatnika, a nie płatnika, inkasenta, następcy prawnego lub osoby trzeciej. W wypadku tych osób wyłączenie nie znajdzie zastosowania. Dodatkowo, orzecznictwo wskazuje, że jeśli pracownik organu podatkowego był świadkiem lub biegłym w postępowaniu karnym, nie jest to wystarczającym powodem do jego wyłączenia zgodnie z omawianym przepisem*.
- brali udział w wydaniu zaskarżonej decyzji - bardzo ważne jest rozróżnić tutaj "udział w wydaniu zaskarżonej decyzji" od samego udziału w postępowaniu. W postępowaniu w drugiej instancji pracownik nie może być wyłączony tylko dlatego, że w pierwszej instancji dokonał np. czynności kontrolnych albo podpisał wezwanie do zapoznania się strony z materiałem dowodowym. Zgodnie z wyrokiem NSA z 23 lutego 2005r. FSK 1487/04
[[a]] Przesłankę wymienioną w art. 130 § 6 trzeba powiązać z rózróżnieniem pomiędzy fazą instukcyjną a fazą decyzyjną postępowania podatkowego. Pojęcie "udziału w wydaniu zaskarżonej decyzji" odnosi się do fazy decyzyjnej, a więc przyjęcia odpowiedzialności za rozstrzygnięcie sprawy. Nie chodzi więc a ni o podpisanie wezwania strony do uzupełnienie odwołania, ani o podpisanie wezwania strony do zapoznania się z materiałem dowodowym, gdyż wszystko to mieści się poza fazą decyzyjną postępowania podatkowego.
Zgodnie z orzecnictwem, branie udziału w wydaniu zaskarżonej decyzji dotyczy więc osoby, która orzekała w pierwszej instancji, a po wydaniu decyzji została przeniesiona do organu drugiej instancji i miałaby orzekać w tej sprawie*. Idąc tą drogą, pracownik który prowadzi ponowne postępowanie podatkowe, po uchyleniu uprzednio wydanej przez ten organ decyzji, nie jest pracownikiem, który brał udział w wydaniu decyzji i nie podlega wyłączeniu*. Precyzując, "udział w wydaniu zaskarżonej decyzji" to nie tylko podpisanie decyzji, ale jakikolwiek udział w jej wydaniu, nawet nieformalny. Podlegają wyłączeniu wszyscy pracownicy, którzy mieli wpływ na wydanie decyzji. W orzecznictwie pojawił się także problem pracowników, którzy działają na podstawie upoważnienia. Jeżeli zarówno decyzję odwoławczą, jak i utrzymaną w przez nią w mocy decyzję pierwszej instancji wydał ten sam pracownik Głównego Urzędu Ceł, działający na podstawie upoważnienia udzielonego mu przez Prezesa tego urzędu, oznacza to , że pracownik następnie brał udział w wydaniu w załatwieniu tej sprawy w postępowaniu odwoławczym. W takiej sytuacji jest to powód do wyłączenia pracownika od załatwienia sprawy.* - zaistniały okoliczności, w związku z którymi wszczęto przeciw pracownikowi postępowanie służbowe, dyscyplinarne lub karne - okoliczności będące przyczyną sprawczą opisanych postępowań muszą mieć związek z postępowaniem podatkowym, w którym uczestniczy pracownik. Chodzi tutaj tylko o te trzy wymienione postępowanie i przepisu nie można podciągnąć pod np. odpowiedzialność z tytułu czynów niedozwolonych, gdyż jest to odpowiedzialność o charakterze cywilnoprawnym.
- stroną jest osoba pozostająca wobec pracownika w stosunku nadrzędności służbowej - chodzi o sytuację, gdy postępowanie wobec pracownika jednostki prowadzi jego kierownik lub odwrotnie. Gdy sprawa dotyczy kierownika jednostki, wyłączenie może mieć zastosowanie do wszystkich pracowników tego urzędu. Dla ustalenia czy mamy do czynienia z przełożonym niezbędne będzie dokonanie analizy struktury danej jednostki albo jej regulaminu organizacyjnego.*
To jest jedynie fragment treści, aby uzyskać pełny dostęp
do prezentowanych informacji zaloguj się i wykup abonament lub skorzystaj
z jednorazowego dostępu.