Baza prawa podatkowego
- Zobowiązania podatkowe
- Postępowanie podatkowe
- Karta podatkowa
- Podatek od towarów i usług
- Podatek akcyzowy
- Znaki akcyzy
- Podatek dochodowy od osób fizycznych
- Podatek dochodowy od osób prawnych
- Podatek leśny
- Podatek od gier
- Opłata od posiadania psów
- Opłata targowa
- Opłata administracyjna
- Podatek od spadków i darowizn
- Międzynarodowe prawo podatkowe
- Rachunkowość
- Podatkowa księga przychodów i rozchodów
- Doradztwo podatkowe
- Administracja podatkowa
- Ewidencja podatników
- Ustawa Karna Skarbowa
- Podatek od czynności cywilnoprawnych
- Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych
- Czynności sprawdzające
- Tajemnica skarbowa
- Podatek rolny
- Opłata skarbowa
- Kontrola skarbowa
- Egzekucja podatkowa
- Podatek od środków transportowych
- Słownik pojęć
- Podatek od nieruchomości
Nota - Unormowania prawa podatkowego Unii Europejskiej dotyczące podatków bezpośrednich
komentarze | przepisy | orzecznictwo | interpretacje | literatura |
Unormowania prawa podatkowego Unii Europejskiej dotyczące podatków bezpośrednich
Regulacje europejskiego prawa podatkowego w zakresie podatków bezpośrednich odgrywają stosunkowo niewielkie znaczenie praktyczne i regulują wyłącznie niewielki fragment problematyki związanej z tą grupą podatków. Przyjmuje się, że różnice występujące pomiędzy wewnętrznymi unormowaniami poszczególnych państw w odniesieniu do podatków bezpośrednich nie kolidują w sposób bezpośredni z zasadami funkcjonowania wspólnego rynku w tak istotny sposób, jak ma to miejsce w przypadku podatków pośrednich. Poza tym uznano, że ścisła harmonizacja podatków bezpośrednich zarówno z ekonomicznego jak i politycznego oraz technicznego punktu widzenia jest niemożliwa, gdyż mogłaby prowadzić między innymi do naruszenia suwerenności podatkowej poszczególnych państw. Tymczasem uchwalanie unormowań odnoszących się do podatków, w tym zwłaszcza decydujących bezpośrednio o skali obciążenia poszczególnych podatników jest jednym z najważniejszych prerogatyw władzy ustawodawczej poszczególnych państw. Zatem wkraczanie przez prawo europejskie w obszar owej suwerenności, zwłaszcza w zakresie podatków bezpośrednich, w przypadku których istnieje tożsamość podatnika formalnego i rzeczywistego, nie może mieć szerokiego uzasadnienia.
Dodatkowo należy wskazać, iż uprawnienia poszczególnych państw w zakresie kreowania modelu podatków bezpośrednich związane są ze stosowaniem – poprzez system redystrybucji – instrumentów polityki gospodarczej i społecznej, których żadne państwo członkowskie Unii Europejskiej nie chce zostać pozbawionym.
Niemniej jednak, pomimo powyższych zastrzeżeń co do możliwości ingerencji prawa Unii Europejskiej w regulacje odnoszące Siudo podatków bezpośrednich, zdecydowano się w ramach instytucji unijnych na podjęcie kroków zmierzających do uregulowania na szczeblu wspólnotowym kilku najważniejszych kwestii dotyczących podatków bezpośrednich. Dotyczą one:
To jest jedynie fragment treści, aby uzyskać pełny dostęp
do prezentowanych informacji zaloguj się i wykup abonament lub skorzystaj
z jednorazowego dostępu.