Baza prawa podatkowego
- Zobowiązania podatkowe
- Postępowanie podatkowe
- Karta podatkowa
- Podatek od towarów i usług
- Podatek akcyzowy
- Znaki akcyzy
- Podatek dochodowy od osób fizycznych
- Podatek dochodowy od osób prawnych
- Podatek leśny
- Podatek od gier
- Opłata od posiadania psów
- Opłata targowa
- Opłata administracyjna
- Podatek od spadków i darowizn
- Międzynarodowe prawo podatkowe
- Rachunkowość
- Podatkowa księga przychodów i rozchodów
- Doradztwo podatkowe
- Administracja podatkowa
- Ewidencja podatników
- Ustawa Karna Skarbowa
- Podatek od czynności cywilnoprawnych
- Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych
- Czynności sprawdzające
- Tajemnica skarbowa
- Podatek rolny
- Opłata skarbowa
- Kontrola skarbowa
- Egzekucja podatkowa
- Podatek od środków transportowych
- Słownik pojęć
- Podatek od nieruchomości
Nota - Stawki podatkowe w podatku rolnym
komentarze | przepisy | orzecznictwo | interpretacje | literatura |
Stawki podatkowe w podatku rolnym
Stawki podatkowe w podatku rolnym uregulowane zostały w art. 6 ust 1 ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym*, zwanej w skrócie PRolU.
Podatek rolny z jednego hektara przeliczeniowego gruntów objętych podatkiem rolnym wynosi za rok podatkowy równowartość ceny 2,5 kwintala żyta, natomiast w przypadku pozostałych gruntów wynosi on równowartość ceny 5 kwintali żyta, która jest obliczana poprzez wyciągnięcie średniej ceny skupu za trzy kwartały roku poprzedzającego rok podatkowy, w którym świadczenie jest należne. Średnia cena skupu, jest ustalana na podstawie komunikatu Prezesa GUS, może być jednak obniżona przez radę gminy. Do uprawnienia tego odnosi się wyrok NSA oz. w Poznaniu z dnia 10.11.1993r., sygn. akt SA/Po 1697/93, w którym to wyraża się pogląd, iż „Stosownie do art. 6 ust. 3 ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym, rady gmin są uprawnione do obniżenia cen skupu określonych w ust. 2, przyjmowanych jako podstawa obliczania podatku rolnego na obszarze gminy. Obniżenie, na podstawie powyższego przepisu cen skupu tylko w odniesieniu do niektórych grup podatników wykracza poza upoważnienie ustawowe. Art. 6 ust. 3 ustawy o podatku rolnym nie uprawnia bowiem rady gminy do zróżnicowania cen skupu, a jedynie do przyjęcia jednej i niższej ceny, obowiązującej wszystkich podatników na terenie gminy.
Rada gminy na podstawie art. 18 ust. 2 pkt. 8, jak i art. 40 ust. 1 ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym, może kształtować politykę podatkową jedynie w granicach określonych w ustawach i w ramach ustawowego upoważnienia. Ustawa o podatku rolnym w art. 12 ust. 7 upoważnia rady gmin do określania trybu i szczegółowych warunków zwolnienia, a którym mowa w ust. 1 pkt 7. Natomiast przepis art. 6 ust. 3 ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym, zawiera konkretnie sformułowane upoważnienie, nie obejmujące uprawnienia do odmiennego traktowania różnych grup podatników.”* Możliwość działania w tym zakresie dotyczy zatem wszystkich podatników na terenie gminy, bez różnicowania niektórych ich grup.
Przytoczone powyżej stawki są stosunkowo rzadko spotykanymi stawkami kwotowymi o dosyć złożonej konstrukcji. Patrząc na nie przez pryzmat normatywnej postaci podstawy opodatkowania, możemy przyjąć, że są to stawki o charakterze stałym, a więc takie, które wykazują cechy właściwe dla stawki proporcjonalnej. Biorąc jednak pod uwagę relację obowiązujących stawek do przychodów rzeczywistych gospodarstwa rolnego, wykazują one...
To jest jedynie fragment treści, aby uzyskać pełny dostęp
do prezentowanych informacji zaloguj się i wykup abonament lub skorzystaj
z jednorazowego dostępu.