Korzystanie z witryny oznacza zgodę na wykorzystanie plików cookie z których niektóre mogą być już zapisane w folderze przeglądarki
Więcej informacji można znaleźć w Polityce prywatności i wykorzystywania plików cookies w serwisie

strona główna -> baza prawa podatkowego . . . rozliczenia międzyokresowe w rachunkowościrozliczenia międzyokresowe w rachunkowości

Nota - Rozliczenia międzyokresowe w rachunkowości

komentarze przepisy orzecznictwo interpretacje literatura

Rozliczenia międzyokresowe w rachunkowości

Rozliczenia międzyokresowe związane są ściśle z jedną z nadrzędnych zasad rachunkowości, a mianowicie z zasadą współmierności. Określa ona, że koszty poniesione w celu osiągnięcia określonych przychodów muszą być ujęte w księgach rachunkowych w tym samym okresie sprawozdawczym, co osiągnięte przychody. „Dla zapewnienia współmierności przychodów i związanych z nimi kosztów do aktywów lub pasywów danego okresu sprawozdawczego zaliczane będą koszty lub przychody dotyczące przyszłych okresów oraz przypadające na ten okres sprawozdawczy koszty, które jeszcze nie zostały poniesione.”*

Rozliczenia międzyokresowe w rachunkowości możemy podzielić na trzy grupy:

1. Czynne rozliczenia międzyokresowe kosztów,

2. Bierne rozliczenia międzyokresowe kosztów,

3. Międzyokresowe rozliczenia przychodów.

Ad.1.

Rozliczenie międzyokresowe czynne występują w przypadku, gdy przedsiębiorstwo ponosi koszty dotyczące przyszłych okresów sprawozdawczych lub inaczej, gdy koszty dotyczą więcej niż jednego okresu sprawozdawczego. Są to koszty poniesione na rzecz uzyskania przychodów w przyszłości i są ujmowane jako pozycje aktywów.

Rozliczenia międzyokresowe czynne to:

  • ubezpieczenia majątkowe i komunikacyjne,
  • koszty płacone z góry: czynsze, dzierżawy, opłaty,
  • prenumerata czasopism,
  • amortyzacja środków trwałych odpisana w koszty,
  • remonty środków trwałych: remonty generalne – planowane, tzn. takie, których skutki będą odczuwalne przez dłuższy czas, bez bieżących napraw bądź ulepszeń,
  • roczna opłata za wieczyste użytkowanie gruntów,
  • koszty zakupu,
  • roczny odpis na Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych,
  • koszty przygotowania i uruchomienia nowej produkcji,
  • wydatki dotyczące badań sprawozdań finansowych,
  • VAT naliczony, niepodlegającym rozliczeniu z podatkiem VAT należnym.

Do międzyokresowych rozliczeń kosztów czynnych nie są zaliczane:

To jest jedynie fragment treści, aby uzyskać pełny dostęp
do prezentowanych informacji zaloguj się i wykup abonament lub skorzystaj
z jednorazowego dostępu.

Nie masz konta? Zarejestruj się