Baza prawa podatkowego
- Zobowiązania podatkowe
- Postępowanie podatkowe
- Karta podatkowa
- Podatek od towarów i usług
- Podatek akcyzowy
- Znaki akcyzy
- Podatek dochodowy od osób fizycznych
- Podatek dochodowy od osób prawnych
- Podatek leśny
- Podatek od gier
- Opłata od posiadania psów
- Opłata targowa
- Opłata administracyjna
- Podatek od spadków i darowizn
- Międzynarodowe prawo podatkowe
- Rachunkowość
- Podatkowa księga przychodów i rozchodów
- Doradztwo podatkowe
- Administracja podatkowa
- Ewidencja podatników
- Ustawa Karna Skarbowa
- Podatek od czynności cywilnoprawnych
- Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych
- Czynności sprawdzające
- Tajemnica skarbowa
- Podatek rolny
- Opłata skarbowa
- Kontrola skarbowa
- Egzekucja podatkowa
- Podatek od środków transportowych
- Słownik pojęć
- Podatek od nieruchomości
Nota - Zryczałtowany przychód z tytułu nieodpłatnego wykorzystywania przez pracowników samochodów służbowych do celów prywatnych
komentarze | przepisy | orzecznictwo | interpretacje | literatura |
Zryczałtowany przychód z tytułu nieodpłatnego wykorzystywania przez pracowników samochodów służbowych do celów prywatnych
1. Wstęp
Niniejsze opracowanie dostarcza podatnikom szeregu argumentów za tym, że określona w ustawie z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.; Dz. U. z 2012 r., poz. 361) kwota ryczałtu, od której pracownik płaci podatek dochodowy, obejmuje również wartość paliwa, jakie pracownik zużywa w jazdach prywatnych. Argumentacja ta uwzględnia aspekty wykładni nie tylko językowej, ale również funkcjonalnej (celowościowej) oraz systemowej i może być wykorzystana zarówno we wniosku podatnika (pracownika) lub płatnika (pracodawcy) o wydanie interpretacji indywidualnej, a także w ewentualnych sporach podatkowych z urzędem skarbowym, w skardze do sądu administracyjnego, jak i w sporach pracowników z działem księgowym firmy pracodawcy w przypadku stosowania przez firmę niekorzystnej dla pracowników, zawężającej wykładni nowych przepisów.
2. System rozliczania podatku dochodowego z tytułu użytkowania pojazdu służbowego do celów prywatnych
Z dniem 1 stycznia 2015 r. ustawodawca wprowadził nowe zasady ustalania wysokości przychodów z tytułu nieodpłatnego wykorzystywania samochodów służbowych do celów prywatnych pracowników.
Zgodnie z obowiązującym obecnie art. 12 ust. 2a-2c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zwanej dalej w skrócie „u.p.d.o.f.”:
2a. Wartość pieniężną nieodpłatnego świadczenia przysługującego pracownikowi z tytułu wykorzystywania samochodu służbowego do celów prywatnych ustala się w wysokości:
1) 250 zł miesięcznie - dla samochodów o pojemności silnika do 1600 cm3;
2) 400 zł miesięcznie - dla samochodów o pojemności silnika powyżej 1600 cm3.
2b. W przypadku wykorzystywania samochodu służbowego do celów prywatnych przez część miesiąca wartość świadczenia ustala się za każdy dzień wykorzystywania samochodu do celów prywatnych w wysokości 1/30 kwot określonych w ust. 2a.
2c. Jeżeli świadczenie przysługujące pracownikowi z tytułu wykorzystywania samochodu służbowego do celów prywatnych jest częściowo odpłatne, to przychodem pracownika jest różnica pomiędzy wartością określoną w ust. 2a albo ust. 2b i odpłatnością ponoszoną przez pracownika.
W wyniku wprowadzenia powyższych regulacji zastąpiono dotychczasowy system rozliczania podatku dochodowego z tytułu użytkowania pojazdu służbowego do celów prywatnych systemem ryczałtowym. Jak wskazano w pisemnym uzasadnieniu do wprowadzonych w tym zakresie zmian, przy dotychczasowych zasadach ustalania wartości takiego świadczenia pojawiały się problemy co do prawidłowego określenia skutków podatkowych związanych z korzystaniem przez pracowników z samochodu służbowego do celów prywatnych. Często przyjmowano, że wartość świadczenia, jakie otrzymuje pracownik z tytułu użytkowania pojazdu służbowego do celów prywatnych, powinna bazować na koszcie wynajmu takiego samego pojazdu w wypożyczalni samochodów i taka wartość powinna stanowić podstawę opodatkowania. Jak podkreślił projektodawca, w wyniku braku precyzyjnych i prostych przepisów w tym zakresie wiele osób narażonych było na ryzyko podatkowe. Wiązało się to również z dodatkowymi obowiązkami dla przedsiębiorcy z tytułu ustalenia właściwej stawki wynajmu dla danego pojazdu i ewidencją przebiegu. W konsekwencji sprzyjało to nieujawnianiu takiej czynności do celów podatkowych.
Z tych względów ustawodawca zdecydował się na...
To jest jedynie fragment treści, aby uzyskać pełny dostęp
do prezentowanych informacji zaloguj się i wykup abonament lub skorzystaj
z jednorazowego dostępu.