Baza prawa podatkowego
- Zobowiązania podatkowe
- Postępowanie podatkowe
- Karta podatkowa
- Podatek od towarów i usług
- Podatek akcyzowy
- Znaki akcyzy
- Podatek dochodowy od osób fizycznych
- Podatek dochodowy od osób prawnych
- Podatek leśny
- Podatek od gier
- Opłata od posiadania psów
- Opłata targowa
- Opłata administracyjna
- Podatek od spadków i darowizn
- Międzynarodowe prawo podatkowe
- Rachunkowość
- Podatkowa księga przychodów i rozchodów
- Doradztwo podatkowe
- Administracja podatkowa
- Ewidencja podatników
- Ustawa Karna Skarbowa
- Podatek od czynności cywilnoprawnych
- Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych
- Czynności sprawdzające
- Tajemnica skarbowa
- Podatek rolny
- Opłata skarbowa
- Kontrola skarbowa
- Egzekucja podatkowa
- Podatek od środków transportowych
- Słownik pojęć
- Podatek od nieruchomości
Nota - Zapłata bezgotówkowa podatku
komentarze | przepisy | orzecznictwo | interpretacje | literatura |
Zapłata bezgotówkowa podatku
Komentarz zawiera analizę zapłaty podatku w formie bezgotówkowej jako jednym ze sposobów zapłaty podatku, który prowadzi do wygaśnięcia zobowiązania podatkowego. W szczególności zwrócono uwagę na to, jaki dzień uważa się za termin dokonania zapłaty w obrocie bezgotówkowym. Poza tym dokładnie omówiono zasady dokonywania zapłaty przez przedsiębiorców i mikroprzedsiębiorców.
Jednym ze sposobów zapłaty podatku, który prowadzi do wygaśnięcia zobowiązania podatkowego jest zapłata bezgotówkowa. Art. 60 § 1 pkt. 2 OrdPU* określa, jaki dzień uważa się za termin dokonania zapłaty w obrocie bezgotówkowym. W obrocie bezgotówkowym dniem zapłaty jest dzień obciążenia rachunku podatnika (płatnika, inkasenta). Jest to dzień, w którym dokonano zmniejszenia stanu rachunku zobowiązanego o przekazywaną kwotę. Nie ma tu znaczenia ani dzień zwiększenia stanu rachunku organu podatkowego, ani dzień wystawienia polecenia przelewu. Data zapłaty zależy od banku. Nawet wystawienie przez zobowiązanego polecenia przelewu w określonym dniu nie spowoduje uznania tej daty za termin zapłaty, gdy bank wykona polecenie ze zwłoką. Dodany w 2008 r § 1a* reguluje natomiast kwestię zapłaty podatku za granicą za pośrednictwem banku lub instytucji kredytowej, która nie ma siedziby lub oddziału w Rzeczypospolitej Polskiej. Jednoznaczne unormowanie tego problemu nie oznacza jednak likwidacji problemu opóźnień podatników w dokonywaniu wpłaty. Identyczne zasady dotyczą wpłat dokonywanych przez płatników i inkasentów.
Wzory, o których mowa w § 3* komentowanego artykułu, zostały określone w rozporządzeniu Ministra Finansów z 23.12.2008 r. w sprawie wzoru formularza wpłaty gotówkowej oraz polecenia przelewu na rachunek organu podatkowego[[a]]
*
Podstawową formą zapłaty podatków przez podmioty prowadzące działalność gospodarczą jest polecenie przelewu. Według art. 63c* ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Prawo bankowe* „Polecenie przelewu stanowi udzieloną bankowi, dyspozycję dłużnika obciążenia jego rachunku określoną kwotą i uznania tą kwotą rachunku wierzyciela. Bank wykonuje dyspozycję dłużnika w sposób przewidziany w umowie rachunku bankowego.” Obowiązek stosowania polecenia przelewu mają podatnicy prowadzący działalność gospodarczą, którzy prowadzą księgi rachunkowe lub podatkową księgę przychodów i rozchodów.
Zasada płatności bezgotówkowej ma zastosowanie zarówno do podatków związanych, jak i niezwiązanych z działalnością gospodarczą (np. dochodowego od osób fizycznych, od nieruchomości). Wyjątkiem jest, zgodnie z § 1a art. 61 OrdPU*, opłata skarbowa, którą można wnosić gotówką.
Komentowanego tu przepisu nie stosuje się jednak:
To jest jedynie fragment treści, aby uzyskać pełny dostęp
do prezentowanych informacji zaloguj się i wykup abonament lub skorzystaj
z jednorazowego dostępu.