Korzystanie z witryny oznacza zgodę na wykorzystanie plików cookie z których niektóre mogą być już zapisane w folderze przeglądarki
Więcej informacji można znaleźć w Polityce prywatności i wykorzystywania plików cookies w serwisie

strona główna -> baza prawa podatkowego . . . informacja dodatkowa w rachunkowościinformacja dodatkowa w rachunkowości

Nota - Informacja dodatkowa w rachunkowości

komentarze przepisy orzecznictwo interpretacje literatura

Informacja dodatkowa w rachunkowości

Komentarz stanowi wyczerpującą analizę instytucji Informacji dodatkowej w rachunkowości. Dokonano jej ogólnej charakterystyki oraz przedstawiono wymagania treściowe stawiane przed jej poszczególnymi częściami, mianowicie Wprowadzeniem do sprawozdania finansowego ( w tym zasad polityki rachunkowości) czy Dodatkowymi informacjami i wyjaśnieniami.

Informacja dodatkowa (art. 48 RachU*) jest integralną częścią sprawozdania finansowego. Stanowi uzupełnienie danych zawartych w podstawowych sprawozdaniach i podnosi ich użyteczność dla zewnętrznych w stosunku do jednostek użytkowników informacji finansowej.

Małe i średnie podmioty gospodarcze mają również obowiązek sporządzania informacji dodatkowej, ale z mniejszą szczegółowością.

Informacja dodatkowa powinna zawierać takie dane i objaśnienia, które spowodują, że sprawozdanie finansowe będzie rzetelnie i jasno przedstawiało sytuację majątkową i finansową oraz wynik finansowy jednostki*.

Można wskazać na dwie zasadnicze funkcje, jakie pełni informacja dodatkowa:

1). Funkcja uzupełniająca, która polega na prezentowaniu danych uzupełniających i wyjaśniających wartości ujawnione w bilansie, rachunku zysków i strat czy rachunku przepływów pieniężnych.

2). Funkcja rozszerzająca polegająca na prezentowaniu dodatkowych informacji:

a). których nie prezentuje się w bilansie, rachunku zysków i strat, zestawieniu zmian w kapitale własnym czy rachunku przepływów pieniężnych;

b). których efektem są wartości prezentowane w bilansie, rachunku zysków i strat oraz rachunku przepływów pieniężnych (np. stosowane zasady wyceny składników aktywów i pasywów);

c). których nie wyraża się wartościowo, a mają istotne znaczenie dla odbiorcy sprawozdania finansowego oceniającego sytuację podmiotu gospodarczego (np. zawarte nowe umowy kooperacyjne) lub które opisują sytuację formalnoprawną jednostki (np. wskazanie czasu trwania działalności jednostki, jeżeli jest ograniczony)*.

Informacja dodatkowa powinna się składać z dwóch części, mianowicie:

1). Wprowadzenia do sprawozdania finansowego

2). Dodatkowych informacji i objaśnień.

Ustawodawca nie stawia szczegółowych wymagań dotyczących formy, w jakiej należałoby przedstawić Informację dodatkową. Dopuszczalne jest więc zarówno posłużenie się opisem, tabelami czy innymi formami graficznymi.

 

Wprowadzenia do sprawozdania finansowego

Załącznik nr 1 do ustawy o rachunkowości [[a]] określa minimum treści, jaka powinna się znaleźć w pierwszej części Informacji dodatkowej czyli Wprowadzeniu do sprawozdania finansowego. Wskazuje się mianowicie na:

1). Nazwę (firmę) i siedzibę, podstawowy przedmiot działalności jednostki oraz wskazanie właściwego sądu lub innego organu prowadzącego rejestr;

2). Wskazanie czasu trwania działalności jednostki, jeżeli jest ograniczony;

3). Wskazanie okresu objętego sprawozdaniem finansowym;

4). Wskazanie, że sprawozdanie finansowe zawiera dane łączne, jeżeli w skład jednostki wchodzą wewnętrzne jednostki organizacyjne sporządzające samodzielne sprawozdanie finansowe;

5). Wskazanie, czy sprawozdanie finansowe zostało sporządzone przy założeniu kontynuowania działalności gospodarczej przez jednostkę w dającej się przewidzieć przyszłości oraz czy istnieją okoliczności wskazujące na zagrożenie kontynuowania przez nią działalności;

6). W sytuacji, gdy sprawozdanie finansowe sporządzane jest za okres, w ciągu którego nastąpiło połączenie, wskazanie, że jest to sprawozdanie finansowe sporządzone po połączeniu spółek oraz określenie zastosowanej metody rozliczenia połączenia;

7). Omówienie przyjętych zasad polityki rachunkowości, w tym metod wyceny aktywów i pasywów (także amortyzacji), pomiaru wyniku finansowego oraz sposobu sporządzenia sprawozdania finansowego w zakresie, w jakim pozostawia jednostce prawo wyboru.

 

Zasady polityki rachunkowości

Najważniejszy element Wprowadzenia do sprawozdania finansowego stanowi opis zastosowanych zasad polityki rachunkowości. Powinien on zawierać co najmniej:

a). potwierdzenie zastosowania nadrzędnych zasad rachunkowości (czyli zasad: kontynuacji działalności, współmierności przychodów i kosztów, ostrożnej wyceny, zasady memoriałowej) zgodnych z wytycznymi i z ustawą o rachunkowości;

b). potwierdzenie kontynuacji stosowanych zasad rachunkowości lub wskazanie ewentualnych zmian w dotychczasowych zasadach rachunkowości oraz ich skutków finansowych;

c). szczegółowy opis zasad momentu ujęcia i pomiaru przychodów i kosztów, w tym zasady rozliczania kosztów międzyokresowych;

d). zasady rozliczania kontraktów usługowych takich jak kontrakty budowlane, montażowe, architektoniczne, roboty inżynieryjne itp.;

e). zastosowane zasady rachunkowości wobec aktywów i zobowiązań dotyczących składników majątkowych będących przedmiotem umowy najmu, dzierżawy, leasingu itp.;

 


To jest jedynie fragment treści, aby uzyskać pełny dostęp
do prezentowanych informacji zaloguj się i wykup abonament lub skorzystaj
z jednorazowego dostępu.

Nie masz konta? Zarejestruj się