Korzystanie z witryny oznacza zgodę na wykorzystanie plików cookie z których niektóre mogą być już zapisane w folderze przeglądarki
Więcej informacji można znaleźć w Polityce prywatności i wykorzystywania plików cookies w serwisie

strona główna -> baza prawa podatkowego . . . gromadzenie i przechowywanie informacji o nipgromadzenie i przechowywanie informacji o nip (stan prawny na dzień 31 stycznia 2013r.)

Nota - Gromadzenie i przechowywanie informacji o NIP (stan prawny na dzień 31 stycznia 2013r.)

komentarze przepisy orzecznictwo interpretacje literatura

Gromadzenie i przechowywanie informacji o NIP

(stan prawny na dzień 31 stycznia 2013r.)

Dokumentacja związana z nadaniem NIP oraz aktualizowaniem danych zawartych w zgłoszeniach identyfikacyjnych jest gromadzona i przechowywana w urzędach skarbowych*. Dokumentacja ta nie podlega przekazaniu do archiwów państwowych.

Potwierdzenie nadania NIP

Na wniosek zainteresowanego podmiotu Naczelnik urzędu skarbowego obowiązany jest do wydania zaświadczenia o nadaniu NIP podmiotowi, który nim się posługuje. Wniosek ten składać należy do urzędu skarbowego, który nadał NIP, a nie do urzędu w którym podatnik aktualnie się rozlicza (jeżeli oczywiście taka różnica we właściwości urzędów skarbowych zaistnieje). Wnioskiem o potwierdzenie nadania numeru identyfikacji podatkowej jest druk NIP-5.

Naczelnik urzędu skarbowego wydaje również informację o nadanym NIP podmiotowi, na wniosek osoby trzeciej zawierający dane podmiotu, o którego NIP wystąpiono.

Ważną kwestia, o której należy pamiętać jest fakt, że organy skarbowej są obowiązane do zachowania tajemnicy skarbowej (patrz nota: Tajemnica skarbowa), dotyczy to również kwestii potwierdzenia nadania NIP. Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o NIP dane zgromadzone w CRP KEP oraz zawarte w dokumentacji związanej z nadaniem NIP oraz aktualizowaniem danych zawartych w zgłoszeniach identyfikacyjnych, są objęte tajemnicą skarbową, z wyjątkiem NIP oraz numeru identyfikacji REGON. W wyroku WSA w Szczecinie z dnia 17 lutego 2011 r., I SA/Sz 729/10 czytamy: „Dane zawarte w dokumentacji związanej z nadaniem NIP, a więc także sam numer nadany decyzją wydaną przez naczelnika urzędu skarbowego, są objęte tajemnicą skarbową. Przepis art. 13 ust. 3 ustawy z 1995 r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników zezwala naczelnikowi urzędu skarbowego jedynie na potwierdzenie, na wniosek zainteresowanego faktu nadania NIP podmiotowi, który nim się posługuje. Przepis ten nie pozwala więc na ujawnienie NIP podatnika osobie trzeciej, nawet jeżeli wykazuje ona interes prawny w uzyskaniu takiego numeru.”

Udostępnienie NIP organom prowadzącym urzędowe rejestry

Minister właściwy do spraw finansów publicznych oraz naczelnicy urzędów skarbowych udostępniają NIP organom prowadzącym urzędowe rejestry na podstawie odrębnych przepisów, na ich wniosek zawierający dane niezbędne do identyfikacji podmiotu. Wniosek i NIP organy otrzymują za pośrednictwem elektronicznej platformy usług administracji publicznej (ePUAP), o której mowa w art. 19a ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne*. Zgodnie z tym przepisem Minister właściwy do spraw informatyzacji zapewnia funkcjonowanie ePUAP. W rozporządzeniu Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 27 kwietnia 2011 r. w sprawie zakresu i warunków korzystania z elektronicznej platformy usług administracji publicznej* określono zakres i warunki korzystania z ePUAP, z uwzględnieniem roli ePUAP w procesie realizacji zadań publicznych droga elektroniczną oraz zasad przetwarzania i ochrony danych osobowych.

Centralny Rejestr Podmiotów Krajowej Ewidencji Podatników – CRP KEP

Minister do spraw finansów publicznych, na podstawie art. 14 ustawy o NIP został zobowiązany do prowadzenia w formie elektronicznej Centralnego Rejestru Podmiotów Krajowej Ewidencji Podatników (CRP KEP). Rejestr ten ma za zadanie gromadzenie wybranych danych ewidencyjnych z rejestru PESEL dotyczących osób fizycznych objętych tym rejestrem oraz danych wynikających ze zgłoszeń identyfikacyjnych i aktualizacyjnych podmiotów oraz z niektórych dokumentów związanych z obowiązkami wynikającymi z przepisów podatkowych oraz weryfikację danych gromadzonych w rejestrze a także porównywanie ich z rejestrami urzędowymi prowadzonymi na podstawie odrębnych przepisów.

Do CRP KEP wprowadzane są przez urzędy skarbowe dane zawarte w dokumentacji związanej z nadaniem NIP oraz aktualizowaniem danych zawartych w zgłoszeniu identyfikacyjnym,  a także dane z dokumentów związanych z obowiązkami wynikającymi z przepisów podatkowych.

W rejestrze CRP KEP przechowywane są przekazane przez ministra właściwego do spraw wewnętrznych dane dotyczące zarejestrowanej osoby fizycznej w rejestrze PESEL. Są to: nazwisko, imię, numer PESEL oraz informację o dacie zgonu. Dane te przekazywane są do rejestru niezwłocznie po zarejestrowaniu się danej osoby.

Stosowanie przepisów przez płatników


To jest jedynie fragment treści, aby uzyskać pełny dostęp
do prezentowanych informacji zaloguj się i wykup abonament lub skorzystaj
z jednorazowego dostępu.

Nie masz konta? Zarejestruj się