Korzystanie z witryny oznacza zgodę na wykorzystanie plików cookie z których niektóre mogą być już zapisane w folderze przeglądarki
Więcej informacji można znaleźć w Polityce prywatności i wykorzystywania plików cookies w serwisie

strona główna -> baza prawa podatkowego . . . dyrektor urzędu kontroli skarbowejdyrektor urzędu kontroli skarbowej

Nota - Dyrektor Urzędu Kontroli Skarbowej

komentarze przepisy orzecznictwo interpretacje literatura

 Dyrektor Urzędu Kontroli Skarbowej 

Dyrektorzy urzędów kontroli skarbowej należą do organów kontroli skarbowej*. Powoływani są przez ministra właściwego do spraw finansów publicznych na wniosek Generalnego Inspektora Kontroli Skarbowej. Również odwołanie dyrektora UKS ze stanowiska przysługuję tylko Ministrowi Finansów w takim samym trybie, jak jego powołanie.

Wyłonienie kandydatów do objęcia stanowiska dyrektora urzędu kontroli skarbowej odbywa się w drodze konkursu*, gdzie weryfikacji podlega przede wszystkim wiedza niezbędna do pełnienia powyższej funkcji. Nie jest to jednak jedyny wymóg. Każdy kandydat musi być wpisany na listę doradców podatkowych oraz powinien posiadać odpowiednie predyspozycje i umiejętności niezbędne do kierowania zespołem.           

Właściwość miejscowa dyrektora urzędu kontroli skarbowej określana jest w drodze rozporządzenia przez ministra właściwego do spraw finansów publicznych*. Wspomniane rozporządzenie zawiera załącznik w postaci tabeli z przypisaniem określonego „władztwa” dyrektorów UKS do konkretnego obszaru kraju. Ustalenie właściwego dla sprawy dyrektora dla każdego podmiotu określa się na podstawie adresu siedziby lub miejsca jego zamieszkania*

Głównym zadaniem* dyrektora urzędu skarbowego jest kierowanie pracami całego urzędu skarbowego oraz bieżąca kontrola tych prac. Za prawidłową i terminową realizację powierzonych zadań dyrektor odpowiada przed Generalnym Inspektorem Kontroli Skarbowej.

Poza tym do kompetencji jego zalicza się:

1)    Organizację prac UKS,

2)    Ustalanie planu kontroli,

3)    Wydawanie upoważnień podległym mu pracownikom do prowadzenia czynności z zakresu kontroli skarbowej,

4)    Wydawanie wyników kontroli,

5)    W uzasadnionych przypadkach – zmianę pracownika przeprowadzającego czynności kontrolne,

6)    Prowadzenie analiz i prognoz negatywnych skutków kontroli skarbowej,

7)    Przedstawienie sporządzonych prognoz i analiz organom administracji rządowej,

8)    Zapewnianie ochrony fizycznej i technicznej podległym pracownikom. 

Dyrektor urzędu kontroli skarbowej kieruje urzędem i wykonuje swoje obowiązki przy pomocy: wicedyrektorów, głównego księgowego, naczelników wydziałów, kierowników i pozostałych pracowników zatrudnionych na samodzielnych stanowiskach.

W celu sprawnego funkcjonowania w urzędach kontroli skarbowej tworzone są jednostki organizacyjne. Określone są w rozporządzeniu* wydawanym na podstawie upoważnienia ustawowego przez Ministra Finansów.

W urzędach kontroli skarbowej przewidziane są komórki organizacyjne*, tj.:


To jest jedynie fragment treści, aby uzyskać pełny dostęp
do prezentowanych informacji zaloguj się i wykup abonament lub skorzystaj
z jednorazowego dostępu.

Nie masz konta? Zarejestruj się