Baza prawa podatkowego
- Zobowiązania podatkowe
- Postępowanie podatkowe
- Karta podatkowa
- Podatek od towarów i usług
- Podatek akcyzowy
- Znaki akcyzy
- Podatek dochodowy od osób fizycznych
- Podatek dochodowy od osób prawnych
- Podatek leśny
- Podatek od gier
- Opłata od posiadania psów
- Opłata targowa
- Opłata administracyjna
- Podatek od spadków i darowizn
- Międzynarodowe prawo podatkowe
- Rachunkowość
- Podatkowa księga przychodów i rozchodów
- Doradztwo podatkowe
- Administracja podatkowa
- Ewidencja podatników
- Ustawa Karna Skarbowa
- Podatek od czynności cywilnoprawnych
- Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych
- Czynności sprawdzające
- Tajemnica skarbowa
- Podatek rolny
- Opłata skarbowa
- Kontrola skarbowa
- Egzekucja podatkowa
- Podatek od środków transportowych
- Słownik pojęć
- Podatek od nieruchomości
Nota - Postępowanie organu podatkowego w przypadku niezałatwienia sprawy w terminie
komentarze | przepisy | orzecznictwo | interpretacje | literatura |
Postępowanie organu podatkowego w przypadku niezałatwienia sprawy w terminie
Wyznaczając nowy termin załatwienia sprawy organ ma obowiązek jego uzasadnienia. Wymóg ten nie może być bagatelizowany i lekceważony. Uzasadnienie odwleczenia rozstrzygnięcia sprawy nie może być lakoniczne i ogólnikowe. Powinno realizować zasadę zaufania do organów władzy publicznej oraz zasadę przekonywania*.
Negatywne skutki opieszałego działania organów
Najistotniejszy z punktu widzenia podatnika pozostaje fakt, że zwłoka w załatwianiu spraw przez organy administracji publicznej nie może rodzić ujemnych skutków dla strony toczącego się postępowania.W praktyce przedłużanie toczącego się postępowania na podstawie art. 140 – w przypadku zapadnięcia ostatecznej decyzji niekorzystnej dla podatnika – będzie skutkowało naliczaniem odsetek za zwłokę od istniejącej zaległości podatkowej. Chodzi tu o każdy przypadek niezałatwienia sprawy w obiektywnie możliwym do osiągnięcia terminie, o ile strona nie podejmowała działań zmierzających do przeciągania postępowania. Nie do pomyślenia są natomiast skrajne przypadki, w których organ będąc pewnym „swojej” wygranej przeciąga postępowanie tylko i wyłącznie w celu naliczania odsetek za zwłokę. Niektórzy mogliby podnieść, że podatnik w każdej chwili może przecież w uiścić sporną należność. Organy podatkowe wykorzystują jednak tego typu działania w argumentacji poprawności zajmowanego przez siebie stanowiska. Skoro bowiem podatnik zapłacił, to znaczy, że przyznał rację organowi podatkowemu, a liczy jedynie na błąd organu i dlatego dalej dochodzi swojego interesu*. Podążając za tezą zamieszczoną w wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego w Warszawie zaznaczyć należy, że „zgodnie z sensem słów użytych w przepisie art. 54 § 1 pkt 3 Ordynacji podatkowej odsetek za zwłokę nie oblicza się za okres od następnego dnia po upływie terminu do rozpatrzenia odwołania do dnia doręczenia stronie decyzji organu odwoławczego. Zatem ustawodawca w hipotezie tej normy wskazuje ogólnie na stan faktyczny, w którym podatkowy organ odwoławczy pozostawał w zwłoce i nie rozpatrywał odwołania w terminie przewidzianym w art. 139 § 3 Ordynacji podatkowej, a więc w terminie dwumiesięcznym”. W tym samym wyroku NSA stwierdził również, że „w treści przepisu art. 54 § 1 pkt 3 Ordynacji podatkowej brak jest regulacji wskazujących na wyłączenie obowiązku obliczania odsetek za zwłokę za okres, który upłynął od wydania decyzji odwoławczej po terminie, o którym mowa w art. 139 § 3 Ordynacji podatkowej, a następnie uchylonej wyrokiem sądowym i przekazanej do ponownego rozpoznania przez ten organ. Fakt uchylenia decyzji organu odwoławczego przez sąd jest więc bez znaczenia dla wyłączenia obowiązku obliczenia odsetek za zwłokę za okres, który upłynął w związku z zaskarżeniem decyzji odwoławczej oraz postępowaniem sądowym”*.
To jest jedynie fragment treści, aby uzyskać pełny dostęp
do prezentowanych informacji zaloguj się i wykup abonament lub skorzystaj
z jednorazowego dostępu.