Baza prawa podatkowego
- Zobowiązania podatkowe
- Postępowanie podatkowe
- Karta podatkowa
- Podatek od towarów i usług
- Podatek akcyzowy
- Znaki akcyzy
- Podatek dochodowy od osób fizycznych
- Podatek dochodowy od osób prawnych
- Podatek leśny
- Podatek od gier
- Opłata od posiadania psów
- Opłata targowa
- Opłata administracyjna
- Podatek od spadków i darowizn
- Międzynarodowe prawo podatkowe
- Rachunkowość
- Podatkowa księga przychodów i rozchodów
- Doradztwo podatkowe
- Administracja podatkowa
- Ewidencja podatników
- Ustawa Karna Skarbowa
- Podatek od czynności cywilnoprawnych
- Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych
- Czynności sprawdzające
- Tajemnica skarbowa
- Podatek rolny
- Opłata skarbowa
- Kontrola skarbowa
- Egzekucja podatkowa
- Podatek od środków transportowych
- Słownik pojęć
- Podatek od nieruchomości
Aktualności
VAT i akcyza | Prawo gospodarcze | Postępowanie podatkowe | Inne | Podatki - zagadnienia ogólne | Podatki obrotowe | Podatki majątkowe | Podatki i opłaty lokalne | Podatki dochodowe i przychodowe | Finanse publiczne |
Czwarta ustawa deregulacyjna
Rząd przyjął przedstawiony przez Ministra Gospodarki projekt czwartego pakietu rozwiązań deregulacyjnych, których celem jest poprawa warunków wykonywania działalności gospodarczej. Nowe rozwiązania mają obowiązywać od dnia 1 stycznia 2015 r., natomiast ich celem jest usprawnienie funkcjonowania głównie małych i średnich firm. W ramach poprzednich trzech pakietów ustaw deregulacyjnych dokonano 284 zmiany w 109 ustawach.
Do najważniejszych z proponowanych zmian w zakresie przepisów prawa podatkowego należą:
1) Zniesienie obowiązku uzyskiwania przez przedsiębiorców obligatoryjnego potwierdzania zgłoszenia rejestracyjnego VAT-R
Za potwierdzenie to początkujący przedsiębiorca musi zapłacić 170 zł. Obecnie podatnicy VAT są obowiązani przed dniem wykonania pierwszej czynności złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne VAT-R. Naczelnik urzędu skarbowego rejestruje podatnika i potwierdza jego zarejestrowanie jako podatnika VAT. Opłacie skarbowej podlega więc czynność „potwierdzenia rejestracji”. Usunięcie opłaty skarbowej dokonywanej przed rejestracją obniży koszty rozpoczynania działalności gospodarczej.
Po zmianie potwierdzenie dokonania rejestracji odbywałoby się wyłącznie na wniosek zainteresowanego.
2) Wprowadzenie ryczałtu od użytkowania pojazdu służbowego do celów prywatnych
Obecnie system rozliczania podatku dochodowego z tytułu używania samochodu służbowego do celów prywatnych jest niejasny i nieprecyzyjny, dlatego też zaproponowano zastąpienie go ryczałtem. Ryczałt, jako rozwiązanie prostsze, ułatwi podatnikowi rozliczenie wykorzystania auta do celów prywatnych i będzie sprzyjał wniesieniu tego do celów podatkowych.
3) Wyłączenie z podatku VAT usług bezpłatnej pomocy prawnej na rzecz osób niezamożnych (mowa o osobach korzystających z pomocy społecznej) oraz zwolnienie otrzymującego pomoc z podatku dochodowego z tego tytułu
Na gruncie obecnych przepisów, Ministerstwo Finansów prezentuje stanowisko, że nieodpłatna pomoc prawna nie jest objęta zakresem ustawy o VAT, o ile jej świadczenie wpisuje się w cel działalności gospodarczej prowadzonej przez podatnika, czyli de facto jeżeli świadczona jest w celu promowania kancelarii. Zmiana powinna przełożyć się więc na większą dostępność bezpłatnych porad prawnych dla osób niezamożnych.
4) Zwolnienie pracowników z podatku dochodowego z tytułu uzyskiwania świadczenia dowozu do zakładu pracy transportem zbiorowym (autobusem, busem) organizowanym przez pracodawcę
Organizowany przez pracodawcę dowóz pracowników do pracy transportem zbiorowym ma być zwolniony z podatku. Wprowadzenie zwolnienia podatkowego w tym zakresie ma pobudzić aktywność inwestycyjną przedsiębiorców oraz zachęcać do zatrudniania osób bezrobotnych, z miejscowości oddalonych od zakładu pracy. Ponadto dzisiejszy przepis generuje nieproporcjonalne obowiązki biurokratyczne - dla przedsiębiorców jako płatników - związane z ewidencjonowaniem czasu, długości i trasy przejazdu do celów podatkowych (PIT).
5) Wydłużenie terminu na rozliczenie VAT w imporcie dla AEO
Ma ono na celu wsparcie konkurencyjności polskich portów morskich. Odejście od restrykcyjnego terminu płatności podatku od towarów importowanych w ciągu 10 dni od dnia powiadomienia przez organ celny o wysokości należności podatkowych na rzecz rozliczenia wraz ze składaniem deklaracji podatkowej VAT – dla przedsiębiorców posiadających status upoważnionego przedsiębiorcy AEO w zakresie transakcji, w których AEO działają we własnym imieniu i na własną rzecz. Po wprowadzeniu tej zmiany przedsiębiorcy AEO będą mogli rozliczyć kwotę podatku należnego z tytułu importu towarów w deklaracji podatkowej składanej za okres, w którym powstał obowiązek podatkowy z tytułu importu tych towarów.
Planuje się, że wprowadzenie postulowanej zmiany poprawi konkurencyjność polskiej gospodarki, gdyż zwiększy liczbę odpraw dokonywanych w Polsce oraz przyciągnie dodatkowe ilości ładunków przechodzących przez polskie porty morskie.
6) Zmniejszenie uciążliwości importowych procedur kontrolnych towarów przez polskie porty morskie
Co do zasady przeprowadzanie czynności urzędowych (innych niż rewizja, badania laboratoryjne czy kwarantanna) niezbędnych do dopuszczenia towaru do obrotu, nastąpi w ciągu 24 godzin od momentu przedstawienia towaru do kontroli granicznej. Proponowane rozwiązanie sprzyjać ma znacznemu ograniczeniu czasu przeprowadzania kontroli, a w konsekwencji przyspieszyć obrót towarem przez przedsiębiorcę. Skutkiem proponowanych zmian będzie zwiększenie wolumenu odpraw celnych ostatecznych dokonywanych w Polsce.
Źródło: www.mg.gov.pl
Zobacz pozostałe wpisy