Baza prawa podatkowego
- Zobowiązania podatkowe
- Postępowanie podatkowe
- Karta podatkowa
- Podatek od towarów i usług
- Podatek akcyzowy
- Znaki akcyzy
- Podatek dochodowy od osób fizycznych
- Podatek dochodowy od osób prawnych
- Podatek leśny
- Podatek od gier
- Opłata od posiadania psów
- Opłata targowa
- Opłata administracyjna
- Podatek od spadków i darowizn
- Międzynarodowe prawo podatkowe
- Rachunkowość
- Podatkowa księga przychodów i rozchodów
- Doradztwo podatkowe
- Administracja podatkowa
- Ewidencja podatników
- Ustawa Karna Skarbowa
- Podatek od czynności cywilnoprawnych
- Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych
- Czynności sprawdzające
- Tajemnica skarbowa
- Podatek rolny
- Opłata skarbowa
- Kontrola skarbowa
- Egzekucja podatkowa
- Podatek od środków transportowych
- Słownik pojęć
- Podatek od nieruchomości
Aktualności
VAT i akcyza | Prawo gospodarcze | Postępowanie podatkowe | Inne | Podatki - zagadnienia ogólne | Podatki obrotowe | Podatki majątkowe | Podatki i opłaty lokalne | Podatki dochodowe i przychodowe | Finanse publiczne |
Konsultacje podatkowe w zakresie Programu Współdziałania
Ministerstwo Finansów prowadzi konsultacje podatkowe w zakresie zasad Programu Współdziałania, opartego o wytyczne OECD dotyczące cooperative compliance. Program ma na celu oparcie współpracy pomiędzy Krajową Administracją Skarbową i największymi podatnikami na wzajemnym zaufaniu, przejrzystości i pewności działania.
Od 1 lipca 2018 r. - JPK na żądanie
Od 1 lipca 2018 r. wszyscy podatnicy, którzy prowadzą księgi podatkowe i wytwarzają dowody księgowe w formie elektronicznej, będą mieć obowiązek przekazywania struktur JPK na żądanie organów podatkowych.Dotyczy to postępowania podatkowego, czynności sprawdzających, kontroli podatkowej i kontroli celno-skarbowej. Do przekazania JPK przedsiębiorcy będą mogli wykorzystać bezpłatne narzędzia udostępnione przez Ministerstwo Finansów.
Uchylenie decyzji ostatecznej a przedawnienie – uchwała NSA
Naczelny Sąd Administracyjny po rozpoznaniu dnia 26 lutego 2018 r., sygn. akt I FPS 5/17, zagadnienia prawnego podjął uchwałę wskazującą, że uchylenie decyzji ostatecznej w zakresie określenia zobowiązania podatkowego i przekazanie sprawy do ponownego rozpoznania powoduje unicestwienie materialnoprawnego skutku zastosowania środka egzekucyjnego w postaci przerwania biegu terminu przedawnienia na podstawie art. 70 § 4 Ordynacji podatkowej.
Raportowanie Country-by-Country ma wyposażyć administracje podatkowe w wyspecjalizowane narzędzie służące do oceny ryzyka związanego z cenami transferowymi. Mechanizm ten ma za zadanie podnieść skuteczność zwalczania nadużyć podatkowych prowadzących do transferu zysków do innych jurysdykcji, w tym do rajów podatkowych.
Usprawnienie działania Krajowej Administracji Skarbowej
Prezydent podpisał 9 sierpnia 2017 r. ustawę o zmianie ustawy – Ordynacja podatkowa, ustawy o finansach publicznych oraz ustawy – Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowej Administracji Skarbowej. Głównym celem ustawy jest usprawnienie funkcjonowania administracji podatkowej.
Nowe zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych
Z dniem 1 czerwca 2017 r. zmieni się sposób zaskarżania interpretacji indywidualnych - skrócona zostanie droga odwoławcza, a tym samym czas oczekiwania na weryfikację interpretacji przez sąd. Podatnik, który nie zgadza się z treścią wydanej interpretacją, będzie mógł od razu wnieść skargę do sądu administracyjnego.
MF ostrzega przed optymalizacją podatkową FIZ z wykorzystaniem obligacji
Ministerstwo Finansów poinformowało, że analizy przeprowadzone przez służby skarbowe ujawniły próby optymalizacji podatkowej w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych z wykorzystaniem obligacji nabywanych w ramach grupy podmiotów powiązanych, w których uczestniczą fundusze inwestycyjne zamknięte (FIZ).
Klauzula unikania opodatkowania a odmowa wydania interpretacji
Spółka z o.o. złożyła wniosek o wydanie indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy wydana na rzecz wnioskodawcy interpretacja indywidualna (dotycząca połączenia wnioskodawcy ze spółką osobową) zapewniałaby ochronę, o której mowa w przepisach art. 14k i 14 m Ordynacji podatkowej. Połączenie Wnioskodawcy ze spółką osobową nastąpiłoby przez przeniesienie całego majątku przejmowanej spółki osobowej na Wnioskodawcę w zamian za udziały w podwyższonym kapitale zakładowym Wnioskodawcy wydane wspólnikom przejmowanej spółki osobowej (łączenie się przez przejęcie). Połączenie miało zostać przeprowadzone w trakcie obecnego roku podatkowego Wnioskodawcy.