Baza prawa podatkowego
- Zobowiązania podatkowe
- Postępowanie podatkowe
- Karta podatkowa
- Podatek od towarów i usług
- Podatek akcyzowy
- Znaki akcyzy
- Podatek dochodowy od osób fizycznych
- Podatek dochodowy od osób prawnych
- Podatek leśny
- Podatek od gier
- Opłata od posiadania psów
- Opłata targowa
- Opłata administracyjna
- Podatek od spadków i darowizn
- Międzynarodowe prawo podatkowe
- Rachunkowość
- Podatkowa księga przychodów i rozchodów
- Doradztwo podatkowe
- Administracja podatkowa
- Ewidencja podatników
- Ustawa Karna Skarbowa
- Podatek od czynności cywilnoprawnych
- Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych
- Czynności sprawdzające
- Tajemnica skarbowa
- Podatek rolny
- Opłata skarbowa
- Kontrola skarbowa
- Egzekucja podatkowa
- Podatek od środków transportowych
- Słownik pojęć
- Podatek od nieruchomości
Aktualności
VAT i akcyza | Prawo gospodarcze | Postępowanie podatkowe | Inne | Podatki - zagadnienia ogólne | Podatki obrotowe | Podatki majątkowe | Podatki i opłaty lokalne | Podatki dochodowe i przychodowe | Finanse publiczne |
Kontrole krzyżowe w firmie – postanowienie NSA
Urzędy mogą pozyskiwać od kontrahentów podatnika oświadczenia i uwagi dotyczące faktur oraz umów z kontrolowanej transakcji. NSA odmówił jednak podjęcia uchwały w sprawie kontroli krzyżowych – postanowienie NSA z dnia 3 marca 2014 r., sygn. II FPS 7/13.
Prokurator Generalny wnioskiem z dnia 30 lipca 2013 r., wystąpił o podjęcie przez Naczelny Sąd Administracyjny uchwały w sprawie kontroli krzyżowych, tzn. weryfikowania rozliczeń podatkowych nie tylko samej firmy, ale także jej kontrahentów. Mowa o stosowaniu przez urzędy kontroli skarbowej oraz urzędy skarbowe ustawy z dnia 28 września 1991 r. o kontroli skarbowej (Dz.U. z 2011 r., Nr 41, poz. 214 z późn. zm.) oraz ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749 z późn. zm.). Przepisy te stanowią, że w związku z prowadzonym u podatnika postępowaniem lub kontrolą organ może zażądać od jego kontrahentów przedstawienia dokumentów w zakresie objętym kontrolą u podatnika w celu sprawdzenia ich prawidłowości i rzetelności, a z czynności tych sporządza się protokół.
Zdaniem Prokuratora Generalnego, orzecznictwo sądów administracyjnych jest w tym przedmiocie rozbieżne. W ramach przeprowadzanej kontroli krzyżowej organy mogą gromadzić określone dowody nie informując o tym podatnika. Często zdarza się jednak, że po sprawdzeniu dokumentów kontrahenta odnoszących się do danej transakcji sporządzają protokoły, które stają się substytutem protokołu z przesłuchania świadka, a następnie decydują o wyniku sprawy. Prokuratura podniosła, że taka procedura stanowi naruszenie przepisów, ponieważ odbywa się bez udziału kontrolowanego podatnika.
Naczelny Sąd Administracyjny wskazał na wyroki, które zapadły już w odniesieniu do podniesionego zagadnienia. Mowa przykładowo o wyroku z dnia 18 kwietnia 2012 r., sygn. I FSK 46/11, w którym sąd kasacyjny stwierdził, że organy w trakcie kontroli nie mają wprawdzie prawa do formalnego przesłuchiwania przedsiębiorcy w charakterze świadka, ale mogą umieszczać w protokole te wypowiedzi, które dotyczą sposobu dokumentowania transakcji dokonywanych z kontrolowanym. Nie mają one jednak rangi dowodu z przesłuchania świadka. Tym samym NSA w składzie siedmiu sędziów uznał, że przedstawiona przez prokuraturę rozbieżność jest niewystarczająca, bo dotyczy zbyt małej liczby spraw i opiera się wyłącznie na analizie orzeczeń sądów wojewódzkich, dlatego odmówił wydania uchwały w tej sprawie.
Zobacz pozostałe wpisy