Baza prawa podatkowego
- Zobowiązania podatkowe
- Postępowanie podatkowe
- Karta podatkowa
- Podatek od towarów i usług
- Podatek akcyzowy
- Znaki akcyzy
- Podatek dochodowy od osób fizycznych
- Podatek dochodowy od osób prawnych
- Podatek leśny
- Podatek od gier
- Opłata od posiadania psów
- Opłata targowa
- Opłata administracyjna
- Podatek od spadków i darowizn
- Międzynarodowe prawo podatkowe
- Rachunkowość
- Podatkowa księga przychodów i rozchodów
- Doradztwo podatkowe
- Administracja podatkowa
- Ewidencja podatników
- Ustawa Karna Skarbowa
- Podatek od czynności cywilnoprawnych
- Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych
- Czynności sprawdzające
- Tajemnica skarbowa
- Podatek rolny
- Opłata skarbowa
- Kontrola skarbowa
- Egzekucja podatkowa
- Podatek od środków transportowych
- Słownik pojęć
- Podatek od nieruchomości
Aktualności
VAT i akcyza | Prawo gospodarcze | Postępowanie podatkowe | Inne | Podatki - zagadnienia ogólne | Podatki obrotowe | Podatki majątkowe | Podatki i opłaty lokalne | Podatki dochodowe i przychodowe | Finanse publiczne |
Projekt ustawy wprowadzającej podatek bankowy już w Sejmie
Podatek bankowy z założenia jest podatkiem nakładanym na banki i najczęściej naliczanym albo od zysków, albo od posiadanych aktywów. W Polsce w 2012 Sejm pracował już nad propozycją wprowadzenia tego podatku, ale odrzucił ten projekt. Ówcześnie podatek bankowy miał wynosić 0,39% sumy aktywów. Obecny projekt skierowany do Sejmu dnia 03 grudnia 2015 roku także zakłada opodatkowanie aktywów instytucji finansowych.
Podatnikami podatku bankowego mają być banki krajowe, oddziały banków zagranicznych, oddziały instytucji kredytowych, spółdzielcze kasy oszczędnościowo-kredytowe oraz krajowe zakłady ubezpieczeń, krajowe zakład reasekuracji, oddziały zagranicznych zakładów ubezpieczeń i zagranicznych zakładów reasekuracji i główne oddziały zagranicznych zakładów ubezpieczeń i zagranicznych zakładów reasekuracji.
Opodatkowaniu podlegać ma w założeniu nadwyżka sumy wartości aktywów podatnika wynikająca z zestawienia obrotów i sald sporządzonego przez podatnika na podstawie zapisów na kontach księgi głównej na koniec każdego miesiąca przewyższająca kwotę 4 mld zł. Wysokość obciążenia podatkowego wahać się ma od 0,05 % do 0,0325 % w zależności od opodatkowanego podmiotu.
Jak można przeczytać w uzasadnieniu do projektu ustawy, głównym celem wprowadzenia dodatkowej daniny jest pozyskanie dodatkowego źródła finansowania wydatków budżetowych, w szczególności wydatków społecznych planowanych przez rząd. Ponadto ustawa ma na celu zwiększenie udziału sektora finansowego w finansowaniu wydatków budżetowych.
W projekcie ustawy przewidziano także zwolnienie z podatku sumy bilansowej, o wartości nieprzekraczającej 4 mld zł., co ma na celu ochronę powstających banków i zakładów ubezpieczeń, które pozytywnie wpływają na konkurencję na rynku, a których objęcie podatkiem mogłoby doprowadzić do trudności finansowych.
Główną obawą podnoszoną w związku z próbą wprowadzenia omawianego podatku jest prawdopodobieństwo niejako uwolnienia się przez instytucje finansowe z ciężaru opodatkowania poprzez przerzucenie kosztów na klientów.
Według założeń podatek od sum bilansowych instytucji finansowych jest de facto podatkiem majątkowym – czyli podatkiem bezpośrednim, stąd przerzucenie podatku na klientów nie powinno nastąpić. Jak bowiem zauważono, efekt przerzucalności podatku na ostatecznego konsumenta ma miejsce głownie przy podatkach pośrednich.
Źródło: www.sejm.gov.pl
Jagoda Kondratowska
Zobacz pozostałe wpisy