Baza prawa podatkowego
- Zobowiązania podatkowe
- Postępowanie podatkowe
- Karta podatkowa
- Podatek od towarów i usług
- Podatek akcyzowy
- Znaki akcyzy
- Podatek dochodowy od osób fizycznych
- Podatek dochodowy od osób prawnych
- Podatek leśny
- Podatek od gier
- Opłata od posiadania psów
- Opłata targowa
- Opłata administracyjna
- Podatek od spadków i darowizn
- Międzynarodowe prawo podatkowe
- Rachunkowość
- Podatkowa księga przychodów i rozchodów
- Doradztwo podatkowe
- Administracja podatkowa
- Ewidencja podatników
- Ustawa Karna Skarbowa
- Podatek od czynności cywilnoprawnych
- Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych
- Czynności sprawdzające
- Tajemnica skarbowa
- Podatek rolny
- Opłata skarbowa
- Kontrola skarbowa
- Egzekucja podatkowa
- Podatek od środków transportowych
- Słownik pojęć
- Podatek od nieruchomości
Aktualności
VAT i akcyza | Prawo gospodarcze | Postępowanie podatkowe | Inne | Podatki - zagadnienia ogólne | Podatki obrotowe | Podatki majątkowe | Podatki i opłaty lokalne | Podatki dochodowe i przychodowe | Finanse publiczne |
Gmina nie może zawiesić zwolnienia z podatku od nieruchomości
Skoro rada gminy wprowadza zwolnienia z podatku od nieruchomości na określony czas, to oznacza, że przed jego upływem nie może ich likwidować dla podmiotów, które prawo do tego zwolnienia już nabyły. Tak wynika z wyroku NSA z dnia 19 września 2014 r., sygn. II FSK 2362/12.
W przedmiotowej sprawie gmina z uwagi na swoją trudną sytuację ekonomiczną podjęła uchwałę, zawieszającą prawa do zwolnień w podatku od nieruchomości przedsiębiorców inwestujących w specjalnej strefie ekonomicznej (SSE). Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej (RIO) uznało, że została ona podjęta bez podstawy prawnej. Kompetencja do wprowadzania zwolnień przedmiotowych nie może być bowiem utożsamiana z prawem do zawieszenia zwolnień wobec przedsiębiorców posiadających w tym zakresie prawa nabyte.
Sprawa ostatecznie trafiła do Naczelnego Sądu Administracyjnego, który zgodził się z RIO wskazując, że gmina może aktem prawa miejscowego wprowadzić jak i cofnąć zwolnienie podatkowe. Brak jest jednak podstaw do zawieszenia zwolnień podatkowych.
Zdaniem sądu, co do zasady „zawieszenie” zwolnienia w podatku od nieruchomości narusza art. 2 i art. 7 Konstytucji RP, chyba że nastąpiłyby nadzwyczajne okoliczności. Według sądu gmina zmieniła reguły dotyczące podatku od nieruchomości nie wskazując na nadzwyczajne okoliczności usprawiedliwiające tę zmianę.
Sąd uznał też, że nie jest zasadny, podnoszony przez gminę zarzut naruszenia art. 84 Konstytucji RP poprzez pominięcie faktu, iż obowiązek opłacania podatków ciąży na wszystkich podmiotach, zaś stosowanie ulg w zapłacie podatków stanowi wyjątek, który może zostać zniesiony bądź zawieszony w tym samym trybie, w którym został zastosowany. Nie można bowiem zapominać o poszanowaniu praw nabytych. Skoro sama rada gminy wprowadza zwolnienia z podatku od nieruchomości na określony czas, to oznacza, że przed jego upływem nie może ich likwidować dla podmiotów, które prawo do tego zwolnienia już nabyły.
W związku z powyższym, choć nie można w świetle art. 84 Konstytucji mówić o „prawie do ulgi”, to w przypadku wprowadzenia ulgi prymat zyskuje zasada ochrony interesów w toku, wynikająca z art. 2 Konstytucji RP.
Zobacz pozostałe wpisy