Korzystanie z witryny oznacza zgodę na wykorzystanie plików cookie z których niektóre mogą być już zapisane w folderze przeglądarki
Więcej informacji można znaleźć w Polityce prywatności i wykorzystywania plików cookies w serwisie

strona główna -> aktualności

Aktualności

rss

VAT i akcyza Prawo gospodarcze Postępowanie podatkowe Inne Podatki - zagadnienia ogólne Podatki obrotowe Podatki majątkowe Podatki i opłaty lokalne Podatki dochodowe i przychodowe Finanse publiczne
Kategoria: VAT i akcyza 2014-10-24

Gmina nie może zawiesić zwolnienia z podatku od nieruchomości

Skoro rada gminy wprowadza zwolnienia z podatku od nieruchomości na określony czas, to oznacza, że przed jego upływem nie może ich likwidować dla podmiotów, które prawo do tego zwolnienia już nabyły. Tak wynika z wyroku NSA z dnia 19 września 2014 r., sygn. II FSK 2362/12.

W przedmiotowej sprawie gmina z uwagi na swoją trudną sytuację ekonomiczną podjęła uchwałę, zawieszającą prawa do zwolnień w podatku od nieruchomości przedsiębiorców inwestujących w specjalnej strefie ekonomicznej (SSE). Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej (RIO) uznało, że została ona podjęta bez podstawy prawnej. Kompetencja do wprowadzania zwolnień przedmiotowych nie może być bowiem utożsamiana z prawem do zawieszenia zwolnień wobec przedsiębiorców posiadających w tym zakresie prawa nabyte.

Sprawa ostatecznie trafiła do Naczelnego Sądu Administracyjnego, który zgodził się z RIO wskazując, że gmina może aktem prawa miejscowego wprowadzić jak i cofnąć zwolnienie podatkowe. Brak jest jednak podstaw do zawieszenia zwolnień podatkowych.

Zdaniem sądu, co do zasady „zawieszenie” zwolnienia w podatku od nieruchomości narusza art. 2 i art. 7 Konstytucji RP, chyba że nastąpiłyby nadzwyczajne okoliczności. Według sądu gmina zmieniła reguły dotyczące podatku od nieruchomości nie wskazując na nadzwyczajne okoliczności usprawiedliwiające tę zmianę.

Sąd uznał też, że nie jest zasadny, podnoszony przez gminę zarzut naruszenia art. 84 Konstytucji RP poprzez pominięcie faktu, iż obowiązek opłacania podatków ciąży na wszystkich podmiotach, zaś stosowanie ulg w zapłacie podatków stanowi wyjątek, który może zostać zniesiony bądź zawieszony w tym samym trybie, w którym został zastosowany. Nie można bowiem zapominać o poszanowaniu praw nabytych. Skoro sama rada gminy wprowadza zwolnienia z podatku od nieruchomości na określony czas, to oznacza, że przed jego upływem nie może ich likwidować dla podmiotów, które prawo do tego zwolnienia już nabyły.

W związku z powyższym, choć nie można w świetle art. 84 Konstytucji mówić o „prawie do ulgi”, to w przypadku wprowadzenia ulgi prymat zyskuje zasada ochrony interesów w toku, wynikająca z art. 2 Konstytucji RP.

 

Tagi: zwolnienia podatkowe podatek od nieruchomości zwolnienia od podatku od nieruchomości


Zobacz pozostałe wpisy