Korzystanie z witryny oznacza zgodę na wykorzystanie plików cookie z których niektóre mogą być już zapisane w folderze przeglądarki
Więcej informacji można znaleźć w Polityce prywatności i wykorzystywania plików cookies w serwisie

strona główna -> aktualności

Aktualności

rss

VAT i akcyza Prawo gospodarcze Postępowanie podatkowe Inne Podatki - zagadnienia ogólne Podatki obrotowe Podatki majątkowe Podatki i opłaty lokalne Podatki dochodowe i przychodowe Finanse publiczne
Kategoria: Postępowanie podatkowe 2014-03-28

Kontrole krzyżowe w firmie – postanowienie NSA

Urzędy mogą pozyskiwać od kontrahentów podatnika oświadczenia i uwagi dotyczące faktur oraz umów z kontrolowanej transakcji. NSA odmówił jednak podjęcia uchwały w sprawie kontroli krzyżowych – postanowienie NSA z dnia 3 marca 2014 r., sygn. II FPS 7/13. 

Prokurator Generalny wnioskiem z dnia 30 lipca 2013 r., wystąpił o podjęcie przez Naczelny Sąd Administracyjny uchwały w sprawie kontroli krzyżowych, tzn. weryfikowania rozliczeń podatkowych nie tylko samej firmy, ale także jej kontrahentów. Mowa o stosowaniu przez urzędy kontroli skarbowej oraz urzędy skarbowe ustawy z dnia 28 września 1991 r. o kontroli skarbowej  (Dz.U. z 2011 r., Nr 41, poz. 214 z późn. zm.) oraz ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749 z późn. zm.). Przepisy te stanowią, że w związku z prowadzonym u podatnika postępowaniem lub kontrolą organ może zażądać od jego kontrahentów przedstawienia dokumentów w zakresie objętym kontrolą u podatnika w celu sprawdzenia ich prawidłowości i rzetelności, a z czynności tych sporządza się protokół.

Zdaniem Prokuratora Generalnego, orzecznictwo sądów administracyjnych jest w tym przedmiocie rozbieżne. W ramach przeprowadzanej kontroli krzyżowej organy mogą gromadzić określone dowody nie informując o tym podatnika. Często zdarza się jednak, że po sprawdzeniu dokumentów kontrahenta odnoszących się do danej transakcji sporządzają protokoły, które stają się substytutem protokołu z przesłuchania świadka, a następnie decydują o wyniku sprawy. Prokuratura podniosła, że taka procedura stanowi naruszenie przepisów, ponieważ odbywa się bez udziału kontrolowanego podatnika.

Naczelny Sąd Administracyjny wskazał na wyroki, które zapadły już w odniesieniu do podniesionego zagadnienia. Mowa przykładowo o wyroku z dnia 18 kwietnia 2012 r., sygn. I FSK 46/11, w którym sąd kasacyjny stwierdził, że organy w trakcie kontroli nie mają wprawdzie prawa do formalnego przesłuchiwania przedsiębiorcy w charakterze świadka, ale mogą umieszczać w protokole te wypowiedzi, które dotyczą sposobu dokumentowania transakcji dokonywanych z kontrolowanym. Nie mają one jednak rangi dowodu z przesłuchania świadka.  Tym samym NSA w składzie siedmiu sędziów uznał, że przedstawiona przez prokuraturę rozbieżność jest niewystarczająca, bo dotyczy zbyt małej liczby spraw i opiera się wyłącznie na analizie orzeczeń sądów wojewódzkich, dlatego odmówił wydania uchwały w tej sprawie.

 

Tagi: organy podatkowe kontrola krzyżowa II FPS 7/13 Naczelny Sąd Administracyjny kontrahenci


Zobacz pozostałe wpisy