Korzystanie z witryny oznacza zgodę na wykorzystanie plików cookie z których niektóre mogą być już zapisane w folderze przeglądarki
Więcej informacji można znaleźć w Polityce prywatności i wykorzystywania plików cookies w serwisie

strona główna -> aktualności

Aktualności

rss

VAT i akcyza Prawo gospodarcze Postępowanie podatkowe Inne Podatki - zagadnienia ogólne Podatki obrotowe Podatki majątkowe Podatki i opłaty lokalne Podatki dochodowe i przychodowe Finanse publiczne
Kategoria: Inne 2014-05-29

Zmiany w podatku od nieruchomości, rolnym i leśnym od 2015 r.

Ministerstwo Finansów zaproponowało wprowadzenie nowych zasad w zakresie pobierania podatku rolnego, podatku leśnego oraz podatku od nieruchomości. 

Nowość stanowić ma zmiana zasad zapłaty ww. podatków. W aktualnym stanie prawnym, w tym z ustawą o podatkach i opłatach lokalnych (Dz. U. z 2010 r. Nr 95, poz. 613 z późn. zm.) osoby fizyczne będące właścicielami gruntów i budynków mogą uiszczać podatek w czterech ratach: do 15 marca, 15 maja, 15 września i 15 listopada. Podobnie w podatku rolnym i leśnym. Istnieje także możliwość zapłaty podatku jednorazowo, tj. po otrzymaniu od gminnego organu podatkowego (wójta, burmistrza, prezydenta miasta) decyzji ustalającej jej wysokość, która powinna być doręczona do 1 marca roku podatkowego.

Proponuje się zlikwidowanie płatności ratalnej w przypadku podatników, których kwota podatku nie przekracza 100 zł za rok. Po zmianach podatnik mógłby uiścić tę kwotę jednorazowo  w terminie do 15 marca roku podatkowego. Z kolei  jeśli wysokość podatku od nieruchomości, podatku rolnego lub podatku leśnego nie przekraczałaby kosztów przesyłki poleconej, podatnik w ogóle nie dostawałby decyzji ustalającej wysokość zobowiązania i nie musiałby jej płacić. Ta zmiana wynika ze względów ekonomiki procesowej. Dodatkowo ustalono, że koszty przesyłki zostaną określone każdorazowo z początkiem nowego roku podatkowego.

Proponuje się także, by wójt, burmistrz, prezydent miasta mógł w jednej decyzji – w nakazie płatniczym – ustalić należność za wszystkie te podatki (podatek od nieruchomości, rolny i leśny). W obecnym stanie prawnym podstawę prawną dla możliwości ustalenia jedną decyzją (nakazem płatniczym) wysokości należnego zobowiązania podatkowego zawiera przepis art. 6c ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym. A zatem tylko wówczas, gdy podatnikiem jest podatnik podatku rolnego i jednocześnie jest zobowiązany z tytułu podatku od nieruchomości lub podatku leśnego, czy też obu tych podatków łącznie, organ podatkowy wydaje decyzję w formie łącznego zobowiązania pieniężnego (nakazu płatniczego). Jest to ograniczeniem w przypadku, gdy podatnikiem nie jest podatnik podatku rolnego. Stąd też wprowadzenie możliwości realizacji należnego zobowiązania pieniężnego „wspólnie za wszystkie podatki” jest rozwiązaniem uzupełniającym lukę w tym zakresie.

Nowe przepisy zostaną wprowadzone w nowelizacji do ustaw o podatku rolnym, podatku leśnym oraz podatkach i opłatach lokalnych. Założenia projektu ustawy zostały przyjęte przez Radę Ministrów w czerwcu 2013 r., a ich przewidywany termin wejścia w życie to 1 stycznia 2015 r.

Tagi: podatek rolny podatek od nieruchomości podatek leśny płatność ratalna podatków nakaz płatniczy łączne zobowiązanie pieniężne


Zobacz pozostałe wpisy