Baza prawa podatkowego
- Zobowiązania podatkowe
- Postępowanie podatkowe
- Karta podatkowa
- Podatek od towarów i usług
- Podatek akcyzowy
- Znaki akcyzy
- Podatek dochodowy od osób fizycznych
- Podatek dochodowy od osób prawnych
- Podatek leśny
- Podatek od gier
- Opłata od posiadania psów
- Opłata targowa
- Opłata administracyjna
- Podatek od spadków i darowizn
- Międzynarodowe prawo podatkowe
- Rachunkowość
- Podatkowa księga przychodów i rozchodów
- Doradztwo podatkowe
- Administracja podatkowa
- Ewidencja podatników
- Ustawa Karna Skarbowa
- Podatek od czynności cywilnoprawnych
- Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych
- Czynności sprawdzające
- Tajemnica skarbowa
- Podatek rolny
- Opłata skarbowa
- Kontrola skarbowa
- Egzekucja podatkowa
- Podatek od środków transportowych
- Słownik pojęć
- Podatek od nieruchomości
Aktualności
VAT i akcyza | Prawo gospodarcze | Postępowanie podatkowe | Inne | Podatki - zagadnienia ogólne | Podatki obrotowe | Podatki majątkowe | Podatki i opłaty lokalne | Podatki dochodowe i przychodowe | Finanse publiczne |
Nowe zasady ustalania wysokości podatku rolnego od 2014 r.
Sejm na posiedzeniu z dnia 10 maja 2013 r. przyjął poprawkę Senatu do nowelizacji ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym. Ustawa zmienia metodę obliczania podatku. Dzięki temu wysokość podatku rolnego ma być mniej zależna od wahań rynkowych i bardziej przewidywalna dla rolników. Na zmianach mają też skorzystać gminy, którym łatwiej będzie planować dochody z tytułu tego podatku.
Obecnie podstawą obliczenia wysokości podatku rolnego jest średnia cena skupu żyta i wielkość gruntów objętych podatkiem. W przypadku innych gruntów – równowartość ceny 5 kwintali żyta. Aktualnie średnią cenę skupu żyta oblicza się na podstawie danych z pierwszych 3 kwartałów roku poprzedzającego rok podatkowy.
Nowelizacja przewiduje wydłużenie tego okresu do 11 kwartałów, na które będą się składać 3 pierwsze kwartały roku poprzedzającego rok podatkowy oraz 8 kwartałów bezpośrednio poprzedzających rok poprzedzający rok podatkowy. Zamiarem projektodawców jest zatem wypracowanie mechanizmu, którego stosowanie spowoduje, że wysokość tego podatku odzwierciedla długofalowe tendencje na rynkach zbóż i jest adekwatna do cen produktów i kosztów związanych z organizacją produkcji uśrednionych w dłuższej perspektywie czasowej. Nowelizacja ma obowiązywać dopiero od 2014 r.
Sejm przyjął nową redakcję przepisu przejściowego zaproponowaną przez Senat, zgodnie z którą podatek za 2013 r. będzie obliczany na dotychczasowych – starych zasadach.
Ustawa trafi teraz do podpisu prezydenta.
Opracowano na podstawie: www.sejm.gov.pl
Zobacz pozostałe wpisy