Baza prawa podatkowego
- Zobowiązania podatkowe
- Postępowanie podatkowe
- Karta podatkowa
- Podatek od towarów i usług
- Podatek akcyzowy
- Znaki akcyzy
- Podatek dochodowy od osób fizycznych
- Podatek dochodowy od osób prawnych
- Podatek leśny
- Podatek od gier
- Opłata od posiadania psów
- Opłata targowa
- Opłata administracyjna
- Podatek od spadków i darowizn
- Międzynarodowe prawo podatkowe
- Rachunkowość
- Podatkowa księga przychodów i rozchodów
- Doradztwo podatkowe
- Administracja podatkowa
- Ewidencja podatników
- Ustawa Karna Skarbowa
- Podatek od czynności cywilnoprawnych
- Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych
- Czynności sprawdzające
- Tajemnica skarbowa
- Podatek rolny
- Opłata skarbowa
- Kontrola skarbowa
- Egzekucja podatkowa
- Podatek od środków transportowych
- Słownik pojęć
- Podatek od nieruchomości
Aktualności
VAT i akcyza | Prawo gospodarcze | Postępowanie podatkowe | Inne | Podatki - zagadnienia ogólne | Podatki obrotowe | Podatki majątkowe | Podatki i opłaty lokalne | Podatki dochodowe i przychodowe | Finanse publiczne |
Kolejne zmiany w Krajowej Administracji Skarbowej
Dnia 31 maja 2016 r. przedstawiono projekt ustawy - Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowej Administracji Skarbowej. Celem przepisów ma być uregulowanie kwestii mających w sposób skuteczny i sprawny wprowadzić w życie przepisy ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej.
Ustawa - Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowej Administracji Skarbowej przede wszystkim zmienia terminy wejścia w życie ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej. Ustawa o Krajowej Administracji Skarbowej, co do zasady, ma wejść w życie z dniem 1 stycznia 2017 r., z wyjątkiem przepisu, na podstawie którego zostanie ustanowiony organ Krajowej Administracji Skarbowej – Szef Krajowej Administracji Skarbowej i jednocześnie przepis, na podstawie którego Prezes Rady Ministrów, na wniosek ministra właściwego do spraw finansów publicznych, będzie mógł powołać Szefa KAS, które wchodzą w życie z dniem ogłoszenia. Ponadto z dniem 1 września 2016 r. wchodzą w życie przepisy dotyczące Krajowej Informacji Skarbowej.
Zmiany wprowadzane ustawą dotykają także ustawy – Ordynacja podatkowa oraz ustawy ją zmieniającej. Zmiany w ustawie – Ordynacja podatkowa w przeważającej części mają charakter dostosowawczy do projektu ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej. Zmiany te obejmują w szczególności:
1) modyfikację w nazewnictwie organów podatkowych,
2) zmiany związane z nową organizacją administracji skarbowej (połączenie administracji podatkowej, skarbowej i celnej), co wiąże się z nowym podziałem kompetencji dla poszczególnych organów administracji skarbowej,
3) zastąpienie postępowania kontrolnego prowadzonego przez organy kontroli skarbowej kontrolą celno-skarbową,
4) powołanie Szefa Krajowej Administracji Skarbowej i przejęciu przez ten organ kompetencji Ministra Finansów (z wyjątkiem kompetencji w zakresie legislacji).
Ponadto w projektowanym art. 13 § 2c proponuje się wprowadzenie regulacji , w myśl której w zakresie rozstrzygania spraw podatkowych uprawnienia:
1) naczelnika urzędu skarbowego jako organu podatkowego pierwszej instancji,
2) dyrektora izby administracji skarbowej jako organu podatkowego pierwszej instancji,
3) dyrektora izby administracji skarbowej jako organu odwoławczego,
- przysługują także radcy skarbowemu, wykonującemu czynności orzecznicze.
Przepis art. 1 pkt 41 i 42 ustawy z dnia 10 września 2015 r. o zmianie ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2017 r., a więc w tym samym terminie co ustawa o Krajowej Administracji Skarbowej. Zachodzi zatem konieczność dostosowania tego przepisu do stanu prawnego ukształtowanego przez ustawę o Krajowej Administracji Podatkowej. Dostosowanie obejmuje zmianę nazwy dotychczasowego naczelnika urzędu skarbowego.
Zmiana dotyczy także terminu wejścia w życie przepisów regulujących zastaw skarbowy wprowadzonych ustawą z dnia 10 września 2015 r. o zmianie ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw z dnia 1 stycznia 2017 r. na dzień 1 stycznia 2018 r. Wynika to z konieczności przygotowania odpowiednich narzędzi informatycznych w zakresie Rejestru Zastawów Skarbowych.
Jagoda Kondratowska
Zobacz pozostałe wpisy